Hoppas att det här kommer till rätt ställe, ja jag funderar på att börja skriva lite då och då ...
tisdag 15 april 2025
onsdag 3 februari 2021
Solen har hittat ett litet hål ...
... i en annars helmulen morgon. Minus 7 grader, stearinljusen är tända och det sprakar i pannan. Snöröjare tänker åka en sväng innan vi åker på utflykt. Eftersom jag kan vara smittad är jag kvar i min karantän t.o.m. torsdag, har inga symtom så bilutflykt går ju.
Frön är sådda, några tomtar har fortfarande inte lyckats ta sig upp för trappen och köksgardinerna blir kvar ett tag. Och så har jag återigen en plan på att ”gå igenom husets alla garderober, skåp och lådor” under det här året. Så har mitt nyårslöfte varit i många år 😘, men inte blivit verkställt.
Nu inser vi ju alla att vi får hålla oss hemma ett bra tag till, jag kan få vaxin i mars - april om allt går vägen. Men det ger ju ingen garanti för att man inte kan bli smittad! Så jag hinner nog plocka mej igenom alla utrymmen, så att jag vet vad som finns.
fredag 29 januari 2021
Har så mycket att prata om ...
Sitter just och går igenom tidningstraven, sexti - sjuttio hög. Hittar en hel del som jag ska ta och berätta för er här på bloggen. Har några tidningar kvar, sen sortering och därefter drar jag igång med vad jag vill ha sagt. Ska försöka sortera klart innan 15.00, då har jag ett digitalt möte ...
Egentligen gick jag in nu, för att kolla om jag kom in på min gamla blogg, som har varit sorgligt eftersatt länge! Ny saxar jag vidare i återstående tidningar.
onsdag 3 juni 2020
Ingen Comvid-19, fast vi tror att vi hade det redan i januari och nyss hörde vi att vår blodgrupp har skyddande effekt. Dessutom har jag förhöjt kolesterolvärde, vilket också lär Vara skyddande. Allt detta har gjort att jag vågat mej iväg på två möten den här veckan, men de återstående två kommer att vara digitala.
Ute skiner solen, vilket det har gjort senaste dagarna. Därför är det knepigt för små plantor med tunna blad. Vädergudarna har lovat några moln och några färre grader, så nu ska planteras. Fast jag får se hur jag gör med kålplantorna, de klarar insektsangrepp bättre om de är större!
Myggen är mååånga och väldigt bitska i år, så uterummet är härligt att ha. Naturen är fantastisk i all sin prakt just, så många nyanser av grönt 😘
onsdag 3 juli 2019
Regndag 2, uträtta ärenden
Alla hade också tänkt äta på IKEA, så vi letade badrumsskåp i stället ... skannade, betalade, glömt ta med påse så vi bar. Javisst, vi måste kolla om det fanns isterband i dag, hittade och tog två påsar som vi fick betala kontant! Regnuppehåll när vi gick till bilen.
Fortfarande hungriga hittade vi på hemväg M, som var öppet och serverade som vanligt trots omfattande ombyggnad :-)
För att slippa hemvägskön på E4:an tog vi en annan väg och kom på att vi kanske skulle plocka jordgubbar på. Ställde in GPS:en och hamnade bland tomma övergivna hus!!! Ing 1 ..., ett av husen används ... men vår GPS hade missat stora stenar på vägen och bommar, vi fick vända.
Hittade så småningom rätt, men bara för att upptäcka att det var gummistövlar som gällde. Trots vädret var det mååånga jordgubbssugna i landen. Vi åkte hem, fikade och åt rabarberpaj! Och tittade på Allsång på Skansen på play!
I dag är det en ny dag ....
torsdag 27 juni 2019
Inloggningen fungerade
Kommer också att lägga in från Sörmlandsbygden, ni prenumererar väl på den tidningen? Jag hör att ni svarar ja, BRA!
Flädersaften är satt, 50 liter jordgubbar plockade till vinterförrådet och allt ogräs är borta från grusgården, men krattningen återstår. I dag kör jag kontoret, det var 12 grader ute i morse ....
tisdag 29 januari 2019
Konstnärliga skyltar även i Gnesta
Behov fanns att revidera den grafiska profilen, dels för att svara up mot nya digitala utmaningar och möjligheter och dels för att den tidigare profilen inte är tillräcklig vad avser tydlighet och användarvänlighet, enligt handlingarna.
Jag frågade hur det skulle bli med plåtskyltarna som hälsar oss Välkomna till Gnesta! Det skulle inte göras nya nu ...! Så här är mitt förslag:
Låt oss få konstnärligt utformade skyltar även till Gnesta tätort, så som
de ska bli i Laxne, Stjärnhov och Björnlunda!
lördag 3 november 2018
Hur svårt kan det vara
Allt som inte ska krocka eller vara dubbelbokat, så man tvingas välja mellan personer man vill träffa.
Hur svårt kan det vara!
Kommunfullmäktige, Kommunstyrelsen och Barn- och utbildningsnämnden är klara, de är mina måsten. Sen läggs övriga härliga möten på, med Centerkvinnorna, alla partimöten och en hel del övriga möten.. Inte lika många nu när jag är inne på min 8:e mandatperiod, den tredje i opposition.
Oj, nu smet minnet iväg ... såklart "skriver" jag memoarer emellanåt. Jag har en stoor klipplåda och en massa pärmar, allt sorterat årsvis ... så mycket vi gjort och så många beslut som tagits, både stora och små! Så mycket att sätta på pränt. Tiden går ...
Med start 1992, Gnesta kommuns pånyttfödelse, blev det 19 år i majoritet, olika kompisar och med en hel del dramatiska inslag. Det gäller att kompromissa och att samtidigt ta sig FRAMÅT!
Hur svårt kan det vara?
måndag 28 maj 2018
Motion från oss i Centerpartiet – ”Ställplatser för husbilar”
”Förslaget om ställplatser anses besvarat då det hanteras inom ramen för befintligt uppdrag avseende anordnande av ställplatser för husbilar och husvagnar.”
inte att bli några ställplatser utan 24-timmarsparkeringar
1-2 i Stjärnhov,
1 i Laxne,
1-2 vid busstorget i Björnlunda,
1 plats vid Lötbodal och
1-2 vid pendlarparkeringen i Gnesta,
antalet platser kan komma att utökas.
onsdag 16 maj 2018
Ungdomsrådet ... Hallå var finns Ni?
Men sen har jag inte hittat några protokoll daterade 2017, trots att de haft möten. Har frågat flera gånger och förstått att protokollen var någonstans, men oklart var. Hörde också att de dök upp så småningom, men hamnade dessvärre inte på hemsidan där de ska finnas. Det är protokollfritt även 2018, kanske de inte haft några möten i år!?
måndag 30 april 2018
Nedräkningen har börjat ...
Löken är picklad. köttet skuret och järnwookgrytan framtagen. Ska jag servera med bara pinnar eller ska jag ta fram bestick :-). Vi får se vad gästerna önskar det här året. Ja, chokladtårtan är såklart också bakad och Porter-flaskorna står sen ett par dagar på köksbänken.
Vägen till den blivande brasan är grusad, möbler på plats och grillen laddad.
Ja, som ni ser, ni som varit med ... samma mat som alltid, kanske är det 25 år med samma matsedel .-)
Trevlig Valborg till Er alla!
lördag 28 april 2018
Det var frost i natt :-(
Så mycket har hänt sen senast ... varit till ett Trygghetsboende i Flen, till Sundbyholm på tvådagarskonferens i landstingsregi.
måndag 9 april 2018
Marken är fortfarande frusen
Annars växer tomaterna som de ska och skatorna fortsätter sitt bygge i haggtornsträdet fastän katten varit uppe och inspekterat.
I morgon utfrågning av lärarförbundet, senare i veckan landstingsgrupp, föreläsning, lönenämnd och Vårstämma i Centerpartiet. Och valrörelsen har just börjat .... det blir ett spännande år!
onsdag 4 april 2018
Vi har en Plan, nej två eller är det fler kanske!?
Foton tas, datum för kampanjer skrivs, "profil"-kläder anskaffas ... för nu ska vi synas en liten aning mer än i vanliga fall. Vi smider planer! Samtidigt pågår livet med alla vardagssysslor och nya möten hela tiden.
I morgon årsmöte i Vattentorns-föreningen, vi jobbar på med planer för vårt kära gamla Vattentorn!
fredag 30 mars 2018
onsdag 21 februari 2018
Bläddrat igenom pärmar ...
Spännande läsning, fast jag läste inte så noga ... tittade mest på bilder.
Kanske borde de arkiveras? Det är ju allmänna handlingar.
tisdag 20 februari 2018
Renoverar, sorterar, kastar ... men tror att jag fortfarande behöver en hel del saker ...
Ett välbesökt KF, heldag med Barn- och utbildningsnämnden, årsmöte i Centerpartiet och Landstingsgruppsmöte i Oxelösund. LRF-möte och äganderättsfrågor och genomläsning av ärende från Samhällsbyggnadsförvaltningen.
Förberedelser inför nästan alla möten och många funderingar efteråt, vad är nästa drag? Beredd inför nästa möte ... följa upp det som beslutas.
Och så nästa mandatperiod mitt i allt annat. Snart nomineringsstämma, få se om jag behåller min plats från valberedningens förslag. Återkommer när allt är spikat ... men innan dess ska vi i C skriva remissvar på ÖP:n och lite andra möten ... mycket att läsa!
fredag 16 februari 2018
Alla bör veta varifrån maten kommer som man äter!
I svaret verifierar kostchefen att Upphandlingsmyndighetens hållbarhetskriterier finns med i vår upphandling, men det framgår inte vilken nivå: ”Bas-”, ”Avancerad-” eller ”Spjutspets-nivån?
att beskriva vilken grad av hållbarhet som avses
samt en beskrivning på hur förvaltningen ska jobba med matråd.”






