I går var det invigning … se här … av Barnahuset i Nyköping. Tillsammans, FÖR BARNENS SKULL, sörmlands kommuner, landstinget, polis och åklagarmyndigheten … för att stödja.
Många hade mött upp i de vänliga, mottagande lokalerna …
lördag 20 november 2010
söndag 14 november 2010
Det finns ingen skillnad ...
”Det är lite tråkigt för jag tycker att skillnaden är ganska väsentlig” skriver Kajsa på MP:s partiblogg och framhåller att det inte är samma sak när hon skriver på sin privata blogg och partibloggen i Södermanlands Nyheter.
Visst är det samma sak, båda skrivs av samma person!
Under årens lopp har liknande frågor kommit upp i olika skepnader. Klart är … att man omöjligt kan vara två olika personer samtidigt. Politiker har förtroendeuppdrag på fyra år i stöten. Dygnet runt!
I går var Barn- och utbildningsnämndens ordförande i Björnlunda och dansade. Om en vecka skall jag leda mandatperiodens sista nämndsammanträde. Ja just det, jag är nämndordförande även när jag är och dansar. Nu har den nya mandatperioden startat … några har valts om, några är nyvalda … vi är ett ganska stort gäng, som har åtagit sig ett fyraårigt dygnetruntuppdrag!
/ Ingalill
Visst är det samma sak, båda skrivs av samma person!
Under årens lopp har liknande frågor kommit upp i olika skepnader. Klart är … att man omöjligt kan vara två olika personer samtidigt. Politiker har förtroendeuppdrag på fyra år i stöten. Dygnet runt!
I går var Barn- och utbildningsnämndens ordförande i Björnlunda och dansade. Om en vecka skall jag leda mandatperiodens sista nämndsammanträde. Ja just det, jag är nämndordförande även när jag är och dansar. Nu har den nya mandatperioden startat … några har valts om, några är nyvalda … vi är ett ganska stort gäng, som har åtagit sig ett fyraårigt dygnetruntuppdrag!
/ Ingalill
söndag 7 november 2010
Styrkedemonstration
När jag ser filmen tänker jag direkt på Stefan Demert och Balladen om den kaxiga myran. Myran som drack öl, trodde att han var en älg och sen blev besegrad av ett Toy
… här finns hela texten
Vem vill vara med vem ...?
Solen skiner och jag börjar komma ikapp efter ledigheten … egentligen borde jag vara ute! Det finns kvar att göra i trädgården, fast löven vill maskarna ha och frostblommor i rabatten är tjusigt! Så, jag läser handlingar inför morgondagens presidiemöte i Barn- och utbildningsnämnden och kommunfullmäktige. Svarar på e-post och läser tidningar!
Var i Vetlanda förra veckan, där man i torsdags blev klar med vem som skulle styra kommunen. Det var inte som i Södermanlands Nyheter att det var ett parti som fick uppmärksamheten, utan diskussionen var vem som ville vara med vem!
Ett av partierna hade två falanger, varav den ena ville vara med det alldeles nya lokala partiet och den andra falangen ville vara med S … och kanske med C. Det var lite oklart, det mumlades en del i Vetlanda Posten … men det framgick att någon hade känt sig överkörd den här mandatperioden och nu såg sin chans att ge igen!!!
I torsdags eftermiddag blev man överens om att M+S+C=sant. Gunilla Hjelm (C) blir 2:e vice ordförande i kommunstyrelsen. Grattis Gunilla!
Här Gunillas blogg ...
Hemkommen kunde jag sen studera turerna i SN efter att Mikael Clemens tackat nej till oppositionsrådsposten. Kanske får vi veta i morgon när vi ses på kommunfullmäktigemötet, eller så får vi vänta och se eftersom posterna i kommunstyrelsen och nämnderna inte kommer upp för beslut förrän i slutet av november.
Spekulerar inte vidare i detta utan avslutar med citatet … ”Man kan inte vare ense om allt med alla och det är inte någon katastrof att inte alla tycker som man gör själv” säger Mikael Clemens i sin blogg.
Var i Vetlanda förra veckan, där man i torsdags blev klar med vem som skulle styra kommunen. Det var inte som i Södermanlands Nyheter att det var ett parti som fick uppmärksamheten, utan diskussionen var vem som ville vara med vem!
Ett av partierna hade två falanger, varav den ena ville vara med det alldeles nya lokala partiet och den andra falangen ville vara med S … och kanske med C. Det var lite oklart, det mumlades en del i Vetlanda Posten … men det framgick att någon hade känt sig överkörd den här mandatperioden och nu såg sin chans att ge igen!!!
I torsdags eftermiddag blev man överens om att M+S+C=sant. Gunilla Hjelm (C) blir 2:e vice ordförande i kommunstyrelsen. Grattis Gunilla!
Här Gunillas blogg ...
Hemkommen kunde jag sen studera turerna i SN efter att Mikael Clemens tackat nej till oppositionsrådsposten. Kanske får vi veta i morgon när vi ses på kommunfullmäktigemötet, eller så får vi vänta och se eftersom posterna i kommunstyrelsen och nämnderna inte kommer upp för beslut förrän i slutet av november.
Spekulerar inte vidare i detta utan avslutar med citatet … ”Man kan inte vare ense om allt med alla och det är inte någon katastrof att inte alla tycker som man gör själv” säger Mikael Clemens i sin blogg.
fredag 29 oktober 2010
Mer hemma än i skolan ...
Hjälp, ännu ett skollov!
… är rubriken när Karin Magnusson räknar lovveckor …
”Höstlov en vecka.
Jullov två veckor.
Sportlov en vecka.
Påsklov en vecka.
Sommarlov tio veckor.
Det är 15 veckor lov på ett läsår.
Lägg på fem studiedagar och vi är uppe i 16 veckor eller 80 dagar ledigt från skolan på ett år.”
Som nämndordförande klubbar jag varje år läsårstider och förvånas över att eleverna går så få dagar i skolan … 2011 – 2012 har läsåret 178 dagar!
… är rubriken när Karin Magnusson räknar lovveckor …
”Höstlov en vecka.
Jullov två veckor.
Sportlov en vecka.
Påsklov en vecka.
Sommarlov tio veckor.
Det är 15 veckor lov på ett läsår.
Lägg på fem studiedagar och vi är uppe i 16 veckor eller 80 dagar ledigt från skolan på ett år.”
Som nämndordförande klubbar jag varje år läsårstider och förvånas över att eleverna går så få dagar i skolan … 2011 – 2012 har läsåret 178 dagar!
En liten skola blev skolmuseum
"Smedsta gamla skola är en autentisk skola från 1880-talet.Under årens lopp sedan mitten av 1980-talet har åtskilliga klasser med stor behållning genomfört en gammaldags skoldag i Smedsta skola. Skolklasser kan besöka skolan och genomföra en skoldag i gammal stil."
Det finns många små skolor i vårt avlånga land, små skolor som fortfarande används. Om, när de inte kommer att användas längre ... spar skolan i nuvarande skick. Det kommer barnen att vilja se "om hundra år!"
onsdag 27 oktober 2010
Nästan som Robinsson ...
På nämndsammanträdet den 22 november kommer jag att officiellt överlämna klubban i Barn- och utbildningsnämnden. Så nu har en del förberedelser börjat. Ny budget presenterades på kommunstyrelsen och vi fick också en kostnadspresentation av det nya styret.
Vi har inte sett de kommunövergripande målen … fast vi vet, nu är det slut på Valfriheten. För den punkten i Alliansens mål har alltid S röstat nej till.
Det kommer att bli annorlunda efter nyår och man kan tänka på olika sätt … men en sak är klar, den som sig i leken ger den får leken tåla. Det är som en Robinssontävling … man röstar, någon åker ut .. ibland av oklara anledningar, men det fiffiga är att då kan man hamna på en annan ö, för att sen komma tillbaka vid en tävling och slå ut gruppen som har försvagats av allt paktspel!
Men för att nu ... få en smidig övergång har jag i dag haft möte med nästa ordförande i BoU, diskuterat vilka dokument som ska upp på nämnd i år och vilka som ska klubbas efter nyår. De dokument som SVMP-gruppen tänker arbeta om i början på året tas såklart inte upp nu.
Hur den nya nämnden kommer att se ut vet vi inte ännu, men jag önskar att den trevliga ton vi har … kommer att finnas kvar mellan ledamöterna på den nämnd som alltid ser till barnens bästa.
Vi har inte sett de kommunövergripande målen … fast vi vet, nu är det slut på Valfriheten. För den punkten i Alliansens mål har alltid S röstat nej till.
Det kommer att bli annorlunda efter nyår och man kan tänka på olika sätt … men en sak är klar, den som sig i leken ger den får leken tåla. Det är som en Robinssontävling … man röstar, någon åker ut .. ibland av oklara anledningar, men det fiffiga är att då kan man hamna på en annan ö, för att sen komma tillbaka vid en tävling och slå ut gruppen som har försvagats av allt paktspel!
Men för att nu ... få en smidig övergång har jag i dag haft möte med nästa ordförande i BoU, diskuterat vilka dokument som ska upp på nämnd i år och vilka som ska klubbas efter nyår. De dokument som SVMP-gruppen tänker arbeta om i början på året tas såklart inte upp nu.
Hur den nya nämnden kommer att se ut vet vi inte ännu, men jag önskar att den trevliga ton vi har … kommer att finnas kvar mellan ledamöterna på den nämnd som alltid ser till barnens bästa.
Välståndsligan
Ännu en ranking, minns att ta den med en nypa salt, den här gången rankas länder när det gäller välstånd. I topp Norge, Danmark och Finland men såklart är Sverige på väg uppåt!
Detaljer och hela listan hittar ni här …
Och här kan ni njuta av de vackra bilderna, och siffror, från tio i topplistan
Njut av Geiranger ... och om ni har möjlighet tälta där nere närmast vattnet. Min känsloupplevelse har jag haft med mej i mååånga år.
Detaljer och hela listan hittar ni här …
Och här kan ni njuta av de vackra bilderna, och siffror, från tio i topplistan
Njut av Geiranger ... och om ni har möjlighet tälta där nere närmast vattnet. Min känsloupplevelse har jag haft med mej i mååånga år.
Etiketter:
Geiranger,
Norge; Danmark; Finland,
Sverige,
Välståndsligan
tisdag 26 oktober 2010
Spara och Slösa ...
I söndags hade vi möte i aktieklubben Spara och Slösa. Aktierna går bra och vi planerar att åka på julkonsert. I går var jag på ett mera officiellt möte. Nu vet vi hur det planeras för de närmaste fyra åren … man sparar in på några och lägger pengar på andra … pojken med guldbyxorna bor i Gnesta!?
Etiketter:
Gnesta,
Pojken med guldbyxorna,
Spara och Slösa
fredag 22 oktober 2010
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
!>!>