onsdag 24 mars 2010

"Det började som en skakning ..."

Nyköpings Bomässa på Rosvalla i helgen som gick, gav mej två viktiga saker.

NK-Villans Vänners program och bankgironummer, så att jag äntligen kan bli medlem … och två små påsar med kottliknande ”frön” så att jag kan så Ugglor. Som jag har letat efter Ugglor!

NK-Villan ligger mej varmt om hjärtat, min mormor hade sitt 75-årskalas där, på 60-talet och min morfar Emil Hugo Wahlström var anställd i NK-verkstäder till och från. Han var född 1882, en lillebror till fyra systrar som efter yrkesskola och miljtärtjänst gav sig ut i världen.

Man kan lätt tro att det endast är nutidens ungdomar som ger sig ut för att skaffa sig arbetslivserfarenhet men …

Min morfar Hugo, som tyvärr avled fyra år innan jag föddes, reste runt i Europa under 5-6 år och försörjde sig som Snickargesäll. I ett fickur som morfar ärvt efter sin far har han låtit ingravera platser och årtal. Berlin 1905, Milano 1906, Zurich 1906, Budapest 1907, Wien 1907 och Kuopio 1908.

Känns som att sluta en snart hundraårig cirkel, när jag nu går med i NK-Villans Vänner.

Inga kommentarer: