torsdag 26 juni 2014

Nybakat bröd och aktiverande skolgårdar!


Dagens Samhälle låg i vår överfulla postlåda i dag, där fanns mycket intressant att läsa. Stannade upp på sidan 56 … ”Bättre betyg med bättre skolgårdar” och ”Brödet tappar mark i skolan”.

Det handlar om att elevernas prestationer i skolan blir bättre om eleverna rör på sig, vilket bör vara en självklarhet för alla. Det är ju bra för oss alla. Då och då försöker jag förverkliga min idé om att ge eleverna vardagsmotion och samtidigt göra en miljövinst. ”Låta bussarna stå kvar på Torget och få eleverna att gå upp till skolan”.

Men också, vilket jag propagerat för, få en aktiverande skolgård. Något gjordes under min ordförandetid, men vi borde göra satsningar varje år på våra skolgårdar, likväl som vi satsar miljoner på IT. Ja, vi måste se till att alla elever får den så nödvändiga motionen, för att koncentrationen på lektionerna ska vara på topp.
Så var det brödet, det mjuka brödet, som kan bakas på nästan alla skolor. Men det görs inte!

”Det goda brödet lösningen på de dåliga Pisa-resultaten?” låter rubriken. Kanske låter det lite långsökt. Men ”så här är det” … om eleverna känner att det luktar färskt bröd från matsalen, går de dit och äter! Och … då klarar de av skoldagen bättre. Läs gärna artikeln i Dagens Samhälle …

Det kommer också att finnas ett seminarium på Gotland … ”Minskar det goda brödet undernäring i äldreomsorgen?”
Viktiga frågor på agendan i Almedalen, trist att jag inte ska dit!

Inga kommentarer: