fredag 30 december 2016

"Kvinnorna på fröken Frimans tid" i SVT


Om ett par dagar skriver vi år 2017. De kvinnor som är över 97 år och 5 månader föddes innan vi fick kvinnlig rösträtt den 24 maj 1919.


Har just tittat på båda delarna av ”Kvinnorna på fröken Frimans tid”. Så mycket tänkvärt, så de fick kämpa och även om vi i även i dag känner oss orättvist behandlade ibland så går det inte att jämföra … tänk så kvinnor behandlades.

När jag var liten var jag ofta hos farmor och farfar vid Hultbäcken i Råby. Plockade varma ägg, lekte med griskultingar, drack färsk varm mjölk och sov middag i hängmattan under päronträdet. Ett synligt spår finns för alltid kvar, ärret på kinden som jag fick när jag sprang in i taggtråden.

Tänker nu på farmor Hilda, som födde sitt första barn faster Mia 1905. Min pappa Ivar föddes 1910 och farmor och farfar gifte sig 1917. Farmor Hilda var sju år äldre än Ivan och hade då två barn, som enligt kyrkboken i Nicolai församling i Nyköping har fader okänd.
Min pappa som mest bodde hos sin morbror i Oxelösund flyttade med, med Mia som var 12 år fick börja jobba.

Tänk om jag hade förstått och vågat prata med farmor om det här, kanske hade jag fått svar och nu kunnat berätta om en av kvinnorna på fröken Frimans tid.


Inga kommentarer: