måndag 13 juli 2015

Tips till pressen angående regler för Cyklister

Skriv om hur man ska cykla i trafiken!

Hur kan cyklisterna ha fått för sig att de ska cykla på övergångsställen!? För mej är det obegripligt och det är dessutom farligt. Gång på gång inträffar det! På gångvägen utmed Elektron, från Cirkustomten i Gnesta, kommer det ofta cyklister som sen kör rakt ut på övergångsstället, så att bilarna på Storgatan får stanna. Ja, de stannar! Mest vuxna!

Att jag skriver nu beror på en incident i Järna häromdagen. Efter vår jordgubbsplockning kom vi på hemväg ifatt en cyklist. Eftersom vi strax skulle svänga till höger, körde vi sakta strax efter cyklisten ... antog att hon skulle rakt fram eftersom hon inte gjorde något tecken.
När hon svänger till höger, åker vi om! MEN vi hinner se i ögonvrån att hon efter högersvängen SVÄNGER RAKT UT PÅ ÖVERGÅNGSSTÄLLET. Eftersom vår sväng inte var så snäv ordnade det sig.

Men varför tror cyklister att de är gångtrafikanter och bara kör rakt ut?
Och varför tror cyklister att de inte behöver invänta grönt ljus?

Jag blir både ledsen och arg. Några blir ju påkörda på övergångsställen, vilket är förfärligt ... arg blir jag på vuxna som tror att deras cykel har företräde tillochmed på gångbanor.

MEN, jag har slutat gå undan för vuxna cyklister på gångbanor, men det gäller att se upp!
... nu hör jag någon som säger, "det finns ju inga cykelbanor!", men det ger er inte tillstånd att cykla på gångbanan!

PS. Hittar nu en insändare i dagens SN, bra Ulf Andersson! Kanske skulle jag också skriva en insändare och "hålla med honom". Men det får bli denna blogg så länge!

Inga kommentarer: