fredag 24 februari 2017

Två Sockerbagare det fanns i staden

Julen är slut! ... jag har blårutiga gardiner i köket, ärtsoppa och pannkaka på torsdagen och mailen är rensad. Ja, nu är det ordning och reda. Som ni förstår är det inget vanligt tillstånd. Trots onsdagsilska i snöstorm och halka har jag hunnit undan en hel del.

Tror att jag hittat rätt i släktträdet, om det är en slarvigt skriven siffra så kommer mitt kak-bak-intresse från två Sockerbagare. Min farmors bröder! Hoppas att det är rätt, men jag måste runt några varv i kyrkböckerna först.
Minns min pappas skratt när jag ville utbilda mej till konditor. "Det kan inte tjejer vara" sa han. Kanske har jag nu svaret 60 år senare, men han sa inte att hans morbröder var Sockerbagare. Kanske visste han att det var ett tungt arbete och inget för tjejer.

Lite kakbak nu och kanske bullar framåt eftermiddagen.

* Sirapskakor med salt klara, men trist nog verkar det som om jag inte är släkt med Sockerbagarna!!!

Inga kommentarer: