måndag 18 februari 2008

Vad har vi gjort?

Ibland tycker jag att inget händer, vi bara pratar och pratar. Allt går så långsamt i den politiska världen, det är det som kallas demokrati. Men nu när jag sitter och sammanställer rapporten till Centerpartiets årsmöte över 2007 års händelser, ser jag att det hänt en hel del.
En del stora saker! Gnesta kommun har återigen en järnvägsstation, värd namnet, vi kan åka snabbare till Stockholm, men vi kan också åka västerut. Jag var nyss till Skövde på Centerpartiets kommundagar, åkte dit med tåg från Gnesta station, byte i Hallsberg, framme i Skövde efter drygt 2 timmar till en kostnad av 95,00 kronor. Köpte biljett en och en halv månad i förväg! Härligt att slippa åka till Södertälje och vända …

Dessutom byggs det för fullt, även om inte mycket blev inflyttningsklart förra året. Bryggeriholmen, Frönäs gärde, vid Vackerby Hage och där min pappa hade sin Cykelverkstad, när jag var liten. I Stjärnhov bygger man enfamiljshus ... och flyttar in. Drygt 60 barn flyttade in i den nybyggda förskolan Ängen i januari 2008, ett förskoleärende son startade i oktober 2004!

Vi har en styrgrupp som sammanträtt under året och tagit fram ett dokument ”Valfrihet och alternativa driftsformer i Gnesta kommun”. Det passerade kommunstyrelsen … Nästa vecka är det kommunfullmäktige, som är ett trängre nålsöga!

Ett år har gått och det hände stora och små saker ... Det är nyttigt att tvingas göra en summering emellanåt.

Inga kommentarer: