torsdag 21 februari 2008

Snabbläsning?

Om man skall läsa något och har ont om tid, finns en metod som heter ”Åka stång”. Man gör ett sträck med en penna mitt i en tidningsspalt, sen läser man alla ord som strecket nuddar. Man får på så vis en hum om innehållet. Det är länge se´n jag använde metoden, men jag vet att den fungerar.
Kom och tänka på åkastångmetoden i morse när jag slog upp en av tidningarna. Började bläddra och läste rubriker … funderade på om det räcker att läsa rubrikerna.
Ett litet experiment, vad heter tidningen?

Äldre träffar läkare för sällan ny lag ska styra kundval i omsorgen kostnaden för läkemedel ökar allt snabbare nytt för gamla. Samordning ger jobb. Äldre och mc-gäng de äldre är satta på undantag pengar till assistenterna ny lag om fritt val missnöje med avtalet. Mc-gäng fick oriktigt betalt svårt se vinst med inflytande rökfria kan få extra ledigt polisen vill se handlingsplaner i hela landet. Snart tar de gamla över hela huset.

Rubriker från nio sidor! Är det någon som funderar på åldern på tidningens redaktörer? Hur i hela världen skall vi locka ungdomar till politiken och hur skall vi få några kvar!!! Visst är det viktiga saker man tar upp, men för Sveriges skull varva med ”lite yngre” artiklar.

Tidningen är Dagens Samhälle och jag får den som ledamot i Kommunfullmäktige i Gnesta.

Inga kommentarer: