onsdag 18 juni 2008

Onsdagen den 18 juni 2008

Hur mycket kan få rum på en dag?
En dag som egentligen bara innehöll ett sammanträde i Vingåker. Först frukost och lokaltidningen i uterummet med två snöskator som enda sällskap. Bilen gick tjugoisju och jag knäppte på radion, satte in cd-skivan med engelskakursen … koncentrerade mej ungefär till Torp. Lyssnade på för och emot FRA-lagen … de ska rösta i kväll … vet inte, i skrivande stund, om de röstat ännu i riksdagen, för jag har FOTBOLL i radion.

Planeringsmötet för Vårdförbundet Sörmland hela förmiddagen, där vi diskuterade hur framtiden ska bli för de medlemmar som är kvar i kommunalförbundet. Där i Vingåker, mitt på dagen, fick vi veta att Folkpartiet och Miljöpartiet hoppat av Regnbågsalliansen i Landstinget Sörmland … vad det kommer att innebära är omöjligt att säga, många funderingar. Lunchen är god. In till Vingåker …
På hemväg med en kjol, en jumper, runda tabletter, svart/vit rutiga servetter, en svart skål och in bland en hel del trafik på 57:an.

Vädret har växlat från ösregn till sol, just nu har kvällssolen försvunnit bakom ladugårdstaket och det har blivit lite svalare. Såg en rävmamma på jakt på ett gärde och några jagande katter, på hemvägen. I Flen åt jag glass och svarade på tidningens frågor i ett ärende som gällde vuxenutbildningen. Svårt för oss i kommunerna när regeringen ändrar statsbidragsreglerna. Någon drabbas alltid.

Ryssarna gjorde första målet! Nu håller jag på att förbereda mina ärenden till kommunfullmäktige på måndag … Vårdnadsbidragets införande och ärenden ang. Vårdförbundet Sörmland ska klubbas. Hittills har sex anmälningar om Vårdnadsbidrag kommit in. Oppositionen säger att det är en kvinnofälla, medan jag har replikerat att vårdnadsbidraget är knutet till barnen och att jag hoppas att det ska ge föräldrarna möjlighet att stanna hemma med de små barnen ytterligare en tid, efter att ha tagit ut 250 dagar från sin föräldraförsäkring.

143 ja – 138 nej … Riksdagsmajoriteten har sagt ja till FRA-lagen. Nu återstår att se vad det innebär för dej och mej i framtiden. En av farhågorna har varit att någon skulle kunna läsa vår e-post … e-posten mellan mej och min förvaltningschef begärde en kommuninvånare ut häromåret. Han fick ett etthundrafemtiotal. Hittade inte någon dold agenda, det jag sa i tidningen var sant!
Nu är det 2 – 0 till ryssarna! Klockan är kvartövertio!

Inga kommentarer: