fredag 25 juli 2008

Du känner dej bäst själv ...

Utbrändhet ofta sköldkörtelfel …
... jag ser rubriken och minns fyra års trötthet. En trötthet som jag hela tiden, åtminstone i början, hittade på skyll till. Haft för mycket att göra eller bara sovit dåligt. Jag fick inga andra symtom … var bara trött, trött, trött, trött och ännu mera trött! När jag äntligen gick till doktorn tog de faktiskt prover och konstaterade att jag hade ”låg funktion”på sköldkörteln.
Men inte tillräckligt låg nivå för att få medicin … sen såg jag för pigg ut, de trodde mej inte. Jag var tvättad, målad med hela och rena kläder … Till slut orkade jag inte vara trött, jag visste att jag var onormalt trött.
Då säger läkaren … ”jag känner ju inte dej, så jag kan inte avgöra om du är onormalt trött och behöver medicin för din sköldkörtel”

Stå på er ni som är "trötta", jag fick min medicin och blev som vanligt igen.

Länk till artikeln i Expressen.
http://www.expressen.se/halsa/1.1242624/utbrandhet-ofta-skoldkortelfel


Sköldkörtelproblemet är några år sen … nu i juli månad har jag vunnit ännu en strid. Och visst är det så att man inte vet hur sjuk man varit förrän man blir frisk! Sen var det de´ här med vilka sjukdomar man pratar om och vilka man inte vill berätta att man har.

Jag har varit lös i magen till och från sen januari! Mått allmänt dåligt i nästan hela kroppen. Men doktorn har lyssnat, skrivit remisser och tagit prover. Och tagit prover … Sköterskan föreslog magkatarrmedicin, det har jag ätit i två omgångar … utan bättring annat att halsbrännan försvann. Var jag kanske utbränd, överstressad eller infekterad i tarmen. Bort med kaffet, all stekt mat alla grönsaker och frukt. Allt skulle vara kokt!

Ingen sjukvårdspersonal, inga vänner och ingen i familjen var ens i närheten i gissningarna av det som nu är botat efter ett halvt år!!! Min svägerska har läst i sin bok att det är ovanligt och en av läkarna på Läkarstationen sa att han fått en tankeställare. Han hade inte hört om någon vuxen som haft det, bara något enstaka barn. På Gnesta Vårdcentral kommer de att ”kolla” … nästa gång det kommer någon ”med diffusa symtom!” Onsdagen den 16 juli 2008 kom en 15 – 20 cm lång spolmask ut, den var död. Klockan 12.30 tog jag maskdödartabletten, som blev slutet för hela släkten … de som levt några generationer tillsammans med mej i ett halvår.

Visst är det äckligt … men jag vann kampen … så kom ihåg att det är du som känner dej själv bäst och vet när något är fel! Stå på dej!!!

Inga kommentarer: