måndag 13 augusti 2012

Hur tycker ni att det är ...?


”Du sitter på bussen och det är ledigt på sätet intill. Du tänker: "måtte ingen sätta sig bredvid mig" och tar till olika knep för att sätet ska förbli tomt.

Själviskt kan tyckas, men beteendet är fullt normalt, enligt en ny studie.”

Artikeln i Expressen handlar om att det är normalt att undvika okända på bussen. Sen finns det i tidningen även rutor där man kan läsa om personligt utrymme och hur man ska bete sig för att slippa ressälskap.

Jag har råkat ut för tvärt om … ingen ville sitta jämte mej. En gång var vagnen full … och jag satt med fem tomma säten runt mej!!!

Frågade flera personer om orsaken, en visste svaret: Jag tittade på den som kom in, rakt på i ögonen … då gick de någon annan stans. Testade … när vi kom till Mölnbo tittade jag ut genom fönstret, de satte sig jämte mej. Likadant i Järna!

Provade lite olika, alltid med samma resultat. Tittade jag på dem fick jag sitta ensam och tvärt om …
ePersonligt utrymmersonligt utry
”För att slippa ressälskap
Undvik ögonkontakt med andra människor.
Luta dig mot fönstret och sträck ut benen.
Lägg en väska, kappa eller jacka på sätet bredvid.
Sitt på sätet vid gången, sätt på dig hörlurar och låtsas inte höra om någon ber att få sitta vid fönsterplatsen.
Stirra ut genom fönstret med en galen blick.
Låtsas sova.
Prata för dig själv.
Om inget av det lyckas, säg att platsen redan är upptagen.
Källa: Tidskriften Symbolic Interaction (TT)”

Inga kommentarer: