måndag 5 april 2010

Magasin 360

Det snöade när jag vaknade och det var inte bråttom att bära ut alla mina plantor, så jag har läst i Magasin 360. Forskning och utveckling i skola och förskola.

I min kommunala roll har jag förmånen att få denna väldigt intressanta skrift. Man får så mycket i postfacket att jag måste tillstå att jag inte läser allt. Många färgglada tryck handlar om kurser, dyra och långt bort … antagligen är de flesta väldigt bra, men jag är så snål med andras pengar! Men just det här magasinet, i posthögen, fångade mej …

Drottning Silvia pryder framsidan på Magasinet … Tema mobbning, 16 sidor … finns med. Det finns färdigförpackade program, men är det vad skolorna behöver? Det finns i reportagen flera fetade citat … här är ett

”Hans forskning visar att elevernas delaktighet och rektorernas attityder i högsta grad påverkar hur mycket mobbning en skola har.”

Tänkvärda ord …

Inga kommentarer: