söndag 28 oktober 2012

Da´n efter da´n efter da´n ...

Det har varit lite speciellt, det här med att fylla år i år. Fast det borde ju vara som vanligt egentligen, eftersom jag har fyllt 28 såå många gånger tidigare! Att ha Kommunstyrelse, Barn- och utbildningsnämnd och möte med Skolinspektionen (men skolka från uppstarten av det som ska utmynna i Budget 2014) … samma vecka som planeringen av Öppet Hus, med mat och tårta, har krävt sin kvinna …

Nu sitter jag här, … fast jag kan fortfarande känna Er närvaro …  med huset fullt av underbart vackra blommor och presenter, jag bara njuter. Solen skiner också! Och ni som såg Påminnelseomålder – Buketten … den är lika fin i dag! Alla blommor är fina!
Jag måste få kommentera ett ärende på kommunstyrelsen i måndags, Delårsrapport för 2012 … jag vet inte varför den nuvarande majoriteten skriver som den gör i handlingarna, men jag sa på kommunstyrelsen att jag anser att det är fel att uttrycka sig så att en läsare som inte är insatt i frågan, tror att den nuvarande majoriteten ”ordnat” allt det uppräknade under det här året … :
Arbete med familjecentral inlett” … det arbetet inleddes förra mandatperioden under min ordförandetid, Kukka svarade på KS att ”nu hade man börjat förhandla och man hade avsatt pengar i nästa års budget”. Dagen efter frågade jag på nämndsammanträdet i BoU … ”man förhandlar inte” och jag vet att det har, även tidigare, funnits pengar till förskollärartimmar och halva hyran.

Under rubriken Gnesta förvaltnings AB kan man läsa: Energibesparingsåtgärder har inne burit att energianvändningen på Frejaskolan har minskat med 50%. På Kvarnbackaskolan i Stjärnhov och Welandersborgsskolan i Björnlunda har energianvändningen minskat med 83% och på Dansutskolan i Gnesta är minskningen 34%. Alltihop är BRA! … men
Varför har man en resumé från 2002 i en delårsrapport över 2012? … hade vi så även förra mandatperioden? … och fick det att låta som om vi gjort allt innevarande år?

Mitt tredje exempel … tillstods att vokabulären borde varit en annan … ”I sommar bjöd Gnesta kommun alla kommuninvånare och besökare på badtaxi till Klemmingsbergsbadet …” … ja, det är sant, men det har vi gjort i flera år tidigare …
Kanske är jag onödigt petig, men jag tycker inte att man ska knycka saker från varandra … äras den som äras bör och Ni som läser det här ska veta att … många gånger är vi överens, men eftersom det ofta tar tid kan vi någonstans på vägen fram byta majoritet! Kanske borde vi alla träna mer på att säga vi?
”Ja, även i år har vi ordnat badtaxi till alla …!”                          
Nu ska jag göra som Ferdinand … sätta mej bland blommorna, liljorna doftar underbart!

Inga kommentarer: