lördag 30 maj 2015

NU, blommar det snart i alla krukor ...

Och snart börjar nerräkningen för hela sommarens begivenheter. Korta och långa, i vind, mark och vatten ... Ock så ska vi plocka jordgubbar, mer än förra året ... För förra årets jordgubbar är slut, smoothie blir syrlig av bara vinbär, jordgubbar är godare! På tal om syrlig, jag gjorde rabarberdessert i går, kanske lite syrlig men grädde och rostad mandel toppade det hela.

Blommorna lyser, maten planerad. Så, nu ska jag sortera upp tomatplantorna till kloka odlare, tretton sorter visar det sig att jag har.  Såklart att man är klok, när man odlar egna grönsaker. I trädgårdslandet: tre sorters rödbetor, mangold, två sorters bönor (ännu så länge) dill, all världens sallad, morötter och så ska jag nog så tagetes .... Ja, i trädgårdslandet.

Men det saknas blommor, så jag blir antagligen inte klar i dag. Lite städning, kanske! Lite kantklippning med den elektriska saxen. Men en och annan gren kommer nog att ryka, de som repade mej i ansiktet när jag kom farande med gräsklipparen. Och hallonplantorna får jag inte glömma, de måste stöttas här i livet,

Njut av de härliga tysta sommarkvällarna, tids nog behövs all den kraft vi samlar på oss under den ljusa sommaren.

Inga kommentarer: