onsdag 14 januari 2009

Det går långsamt fram, men det går ändå fram ...

Att gå i skogen och stamkvista tallar i en plantering är ett ypperligt sätt att fundera, summera och reflektera. Nästa vecka ska vi starta budgetarbetet 2010, valåret … och hela förmiddagen lyssnade jag på partiledardebatten i TV. Jag känner mej nöjd och tillfreds när Alliansens partiledare pratar, men har svårt för Vänsterkartellen … som Göran Hägglund kallade dem.

Vi i Gnesta startar med en heldag tillsammans med oppositionen för att gå igenom bl.a. befolkningsprognoser, byggplaner och skatteunderlag. Budget 2010 ska arbetas fram under våren, för beslut i juni. Vi har ju ingen kristallkula så vi får väl sätta upp fingret i luften, för inget är ju säkert i dessa dagar. I dag varslar Karolinska sjukhuset 600 personer. Om ett drygt år börjar valrörelsen.

I Centerpartiet ska vi ha styrelsesammanträde i veckan, där ska vi också planera inför framtiden. En av de viktigaste frågorna för alla oss politiker är … hur får vi fler att engagera sig? Hur kan vi visa vad vi gör, vad vi åstadkommer … även om det går långsamt fram! Det hjälper ju inte att vi säger att det måste vara så i en demokrati, vi tycker ju själva att mycket tar alldeles för lång tid.

Jaa, jag har min egen atlantångare som jag håller på att vända. Det går långsamt, handlar om att jag önskar alla elever lite vardagsmotion. Vi behöver alla få en daglig dos! Såklart handlar det om min gamla idé om att alla elever ska gå upp till Frejaskolan. Alla ska gå, inte bara de som ej är berättigade till skolskjuts. Bussarna är dessutom i bästa fall halvfulla, i sämsta fall nästan tomma.

Vi är många som vet att det är nyttigt … vi jobbar vidare för en säker skolväg och en bättre miljö!

Inga kommentarer: