lördag 31 januari 2009

Jämförelsesiffror ...

Årsredovisning, kvalitetsredovisningar, utvecklingsplaner och Kommunal Skolriksdag … Hur blev 2008, blev det som vi tänkt … vad ska vi jobba vidare med. Bunten är två cm hög och med text på nästan varje sida! Jag känner mej glad och stolt … mycket görs i skolan, mycket mer än journalister och därmed de flesta Gnestabor, har en aning om.

SN begåvade oss med två rubriker, strax efter varandra. ”Uselt omdöme för Gnestas skolor” och ”Elevoro för sämre betyg efter lärarbyten” … två rubriker som även blev huvudingrediens i oppositionsrådets interpellation, som jag svarade på före jul.

Det usla omdömet var Lärarförbundets ranking av Sveriges skolor. Av 290 kommuner var endast fyra sämre än Gnesta. Vi har gjort en analys tillsammans med Lärarförbundet, visst kan man påverka … men en del av resultatet känns orättvist.

När jag nu läser igenom programmet till Kommunal Skolriksdag i slutet av mars, förstår jag att vi i Gnesta inte är ensamma om att vara missnöjda när det gäller ”jämförelsesiffror”. Här följer några av seminarierubrikerna: ”Går det att mäta resultat i förskolan”, ”Att mäta, jämföra och förbättra!” och ”Leder utvärdering till bättre resultat?”

Har ni själva någon erfarenhet?
Hur ska vi göra för att det ska bli rättvist när man jämför?

Återkommer när jag varit och lyssnat på Skolriksdagen …

Inga kommentarer: