lördag 2 maj 2009

Fyrtiotimmarsvecka till alla barn!

Solen skiner, men det är frost på grannens biltak så det är kallt. Men vackert med grönska i alla de färger. Tulpanerna håller ihop sina kronblad och ser lite frusna ut, medan Ormöga tittar nyfiken blå mot solen.

Läser husorganet Södermanlands Nyheter tillsammans med en stoor kopp kaffe. Börjar med att rubrikläsa. ”Influensa närmar sig Sverige, pressade talare på första maj, för att slippa köerna kommer passagerarna att betala resor mellan musikgenrer”. Mer tydlig är rubriken ”Fler barnfamiljer får vårdnadsbidrag”.

Vårdnadsbidraget infördes i Gnesta vid halvårsskiftet förra året, 25 barn får bidraget nu. Vi räknar med att det kommer att öka och har det med i budgeten.
Socialdemokraterna i Gnesta säger nej. Vill ta bort vårdnadsbidraget och minska valfriheten.

Men min personliga åsikt är att barnen ska vara hemma när föräldrar har ledig dag, när de är föräldralediga eller när föräldrarna har semester! Det finns små barn som får vara på jobbet hela året, utan semester. Dessutom mycket mer än fyrtiotimmarsvecka!
Vilken fackförening hade det på plakat i går?

Utan att påstå ”att det finns ett samband” kommer mina tankar in på alla rotlösa ungdomar som drar runt i vårt samhälle i små grupper och vandaliserar. Inte fanns det så många ungdomar som mådde så dåligt, när jag var i den åldern!? Visst har samhället förändrats sen dess, men varför är det till det sämre för barnen?

När jag återgår till tidningen, ser jag att ”Tåget stod still i Trosa”. Kanske för att det inte finns någon räls! Och den danielsonsska kristallkronan lyser även andra maj och kommer säkert att lysa ända framtill valet.

1 kommentar:

Alexandra sa...

Ja du Ingalill! Detta har du och jag pratat om flera gånger... 15-timmars barnens föräldrar har rätt att använda sina 15 timmar varje dag året om så länge förskolan är öppen.