måndag 29 juni 2009

Hur ska vi kunna mötas?

I dag blir jag både glad och bekymrad när jag läser lokaltidningen. Feriejobb med barn lyfter sommaren, med en glad somrig bild värmer hjärtat. Medan rubriken, Engagemang visar på problem, gör mej bekymrad.

Jag är glad att vi tog fajten! Det finns bara vinnare när det gäller sommarjobb. Att prova på att arbeta med barnen och de äldre ger erfarenhet att ta med sig ut i livet. Och glädjen hos barnen på fritis och hos de äldre och funktionshindrade är stor, för självklart piggar det upp med nya ansikten … särskilt om det är ungdomar som kommer.

På socialnämnden och på barn- och utbildningsnämnden tog vi beslutet, som gav sommarjobben. … och som en övergång till det som kommer strax, har jag ett förslag och en uppmaning till ungdomarna. Maila mej och berätta hur feriepraktiken var. Så vet vi inför nästa sommar.

Gap mellan invånare och makthavare … säger dagens andra rubrik?

Jag har bott i Gnesta nästan hela mitt liv. Finns och syns ute i samhället och har varit med i kommunpolitiken sen 1992, när Gnesta blev egen kommun. Visst har jag märkt, under åren, att alla inte vet hur den politiska processen ser ut. Fråga mig gärna. Kan jag inte svara direkt, får ni svaret senare.

Avbrott i skrivande. Vi åkte och plockade jordgubbar i Järna. Nu ligger nästa alla i frysen. 35 liter!

Så här står det i tidningen …
”Jag tyckte atmosfären blev nervös och spänd när jag ställde en retorisk fråga på kommunstyrelsens möte. Jag är medveten om att det var provokativt av mig men jag ville väcka politikernas känslor”.

Det var inte mycket till fråga … utan mer en underförstådd anklagelse … från en kommuninvånare som viftade med en tusenlapp! Den folkvalda församlingen bet ihop!

För er som inte vet vad det gäller, kommer här en kortversion: Ett byggföretag hör av sig till kommunen och undrar om de får rita ett förslag över ett område som tidigare diskuterats i olika sammanhang. Nu vill man greppa över ett större område. Förslaget visas för kommuninvånarna vid ett rådslag, vad tycker de? Vi fick ett klart och tydligt Nej! … till förslaget. Nu ritar byggföretaget ett nytt förslag … men kommuninvånarna fortsätter att ”svara” på det första förslaget, som inte finns längre!

Till tidningen igen: ”Sådana här kommunala förändringar brukar sällan tas emot med öppen famn. I dag orkar folk inte vara undersåtar samtidigt som de politiska partierna inte har samma förankring som tidigare. Vi har inget bra sätt att hantera det på, men vi måste nog om demokratin ska överleva” ... kommenterar Stig-Björn Ljunggren, statsvetare vid Uppsala universitet, enligt SN.

MEN … Hur ska vi göra? … Hur ska vi kunna mötas?

Inga kommentarer: