torsdag 11 juni 2009

Livet är en fest!

”Mat på äldreboenden dåligt tillagad”, läser jag i morgontidningen. Det knyter sig i magen, tänk om jag kommer till ett ställe där ”Gamla husmödrar kan inte förvänta sig att maten på äldreboendet ska smaka som den gjorde hemma”.

Läser artikeln med stigande förvåning. Man köper pannkakor som halvfabrikat och det betyder att de är stekta bara på ena sidan! Blodpuddingen verkar och vara ett halvfabrikat, de boende tycker inte att den är färdigstekt.

Att jag tar upp det beror på att jag hört ett radioprogram, där personer med stort engagemang berättade hur de lagade mat och dekorerade, ”för man äter även med ögonen”. Man la upp sallad och en persiljekvist, även på tallriken till den som endast kunde äta passerad mat. Bara för att det skulle vara vackert. Gjorde små timbaler av den passerade maten, för på detta äldreboende skulle varje tallrik se ut som en festmåltid.

Visst är vi alla värda det på ålderns höst!

2 kommentarer:

Britt-Louise sa...

Absolut är både barn, äldre och omsorgstagare i övrigt värda vällagad, närproducerad och helst ekologisk mat. Precis som du följer jag dessa frågor, kämpar där det går. Matos är också en viktig del i måltiden, och det finns ju ställen som satsar på att laga varm mat ute på respektive ställe. Kan de, så borde vi andra lyckas!

Inger Fredriksson sa...

Ja, uttalandet I Södermanlands Nyheter var alldeles förskräckligt. Inte blir det bättre att den citerade kvinnan själv sitter i fullmäktige, som dess ordförande!

För socialdemokraterna...
I Oxelösund....

/Inger