onsdag 15 oktober 2008

Semester i Skåne ...



Medveten om att bloggar ska vara dagsfärska sätter jag mej ändå och skriver en veckotext … vi har haft semester, faktiskt vår andra vecka det här året! Som egna företagare har man ju möjlighet att ha ledigt lite då och då, men semester är att vara hemifrån när man som vi har lantbruk också.

Vi var i ett höstvackert Skåne, bodde i annans hus i Vallby. Alltid lika spännande att se vad som tillkommit efter årets konstrundor, men jag blir lika osäker varje gång ”hängde den tavlan där förra året?” Allt porslin i köket är också från rundor hos konstnärer, så man kan välja den porslinsfärg som passar till dagens mat. Jag är mest förtjust i de turkosa tallrikarna. Mat är vackert, den här gången nykokta grönsaker från torget i Lund tillsammans med medhavd varmrökt lax!

Simrishamn hör till favoriterna, med nystekt strömming, potatismos och havsutsikt. Sen en runda och ”titta på dörrar”. Vet ni att i Simrishamn är inte några dörrar lika, åtminstone har inte jag sett två lika. Åk och titta! På väg stannade vi hos Eva och köpte spjut att smycka trädgården med. Tre helvita den här gången.

På kanten av höststormen fick vi regn och ett hav i uppror, en semesterdag med endast en liten bilutflykt.

Sista natten i Skåne sov vi dåligt … jag var redan hemma och läste handlingar. Hemma torsdag kväll, KS-handlingar som skulle vara instuderade till måndag, extrastämma i Centerkvinnorna på lördagen, om framtida organisation och bad i tunna på kvällen i månens och stjärnornas sken … upp på morgonen, baka två stora frallor som varma sedan smyckade kyrkan tillsammans med frukt och grönsaker … på Tacksägelsedagen. I går var jag till Vingåker för att sen i går kväll diskutera kommunens ekonomi.

Nu har jag tagit mej tid att skriva, klockan är strax sex på morgonen och älgjägaren packar matsäck.

Inga kommentarer: