måndag 6 april 2009

123456 - dagars!

Radio Sörmlandreportern, som fått en pressinbjudan, ringde upp. Undrade om det var ett aprilskämt! svarade att i så fall var jag också lurad. Såklart att det inte ett skämt, Baggium AB har lämnat in en ansökan till Skolverket om att få starta en gymnasieskola i Gnesta.

På barn- och utbildningsnämnden häromåret hade vi träff med elever från år 9. Vi frågade om gymnasium i Gnesta … NEJ! … svarade de enhälligt, de ville ut i världen. Men världen har ändrats … jag ser i tidningen att elever som redan går på Baggium i Södertälje, kan tänka sig att få en del undervisning i Gnesta för att slippa resa varje dag!

Och så var det konsekvensbeskrivningar igen, halva dagen och nästan hela kvällen, diskussioner fram och tillbaka. Mellan passen var Alliansen på lokal och åt, kanske kände de andra matgästerna igen oss, andra undrade säkert över de sex pratsamma gästerna … jag såg att de undrade! Det syns när man smygtittar, eller är det känns det gör?
Sen är det alvar igen. Vi räknar och funderar … hoppas sen såklart att Anders Borg skickar pengar till oss. Nu har vi i alla fall ett förslag.

Torsdag … sista mötet med gänget.
Regionförbundet Sörmland ska ombildas för att få en mindre och effektivare organisation. Det har tidigare funnits 57 ledamöter med 57 ersättare, valda ombud från Sörmlandskommunerna. Men nu blir det mycket bättre … 33 ledamöter med 33 ersättare från Sörmlandskommunerna! Vilken skillnad! Hör ni min skepsis?
Jaa, det är väl ungefär 66 ledamöter som kommit på mötena … kanske kommer jag så småningom att förstå vitsen med ombildningen, så här mitt i mandatperioden!

När får vi direktval till Regionförbundets direktion?

Dagen efter var det ägarmöte i kommunalförbundet … Vårdförbundet Sörmland, vi i direktionen var även inbjudna. Årsberättelse 2008, Budget 2010 med verksamhetsplanen diskuterades. Ägarnas önskemål och vilka möjligheter till utökning och tillkommande verksamheter, diskuterades.

Justerade kommunstyrelsehandlingar och fortsatta diskussioner om konsekvensbeskrivningarna … jaa, jag vaknar ibland mitt i natten och min första tanke är dessa handlingar!

Mediaträning hela lördagen, medan solen sken från en klarblå himmel! Och sen lunch med aktieklubben Spara och Slösa på söndagen. I dag är det måndag och jag har noga läst igenom konsekvensbeskrivningsförslaget 2010, det som ska presenteras 15 april 2009 …

Jag kan inte rabbla handlingarna som ett rinnande vatten, men nästan … hur hanterar ni i era kommuner 2010 års budget?

Inga kommentarer: