lördag 4 juli 2009

Telefoner nu och förr

Jag har fått en ny telefon, fått och fått, jag fick köpa en ny! Den förra tvättade jag på ylletvätt, SIM-kortet och alla mina bilder klarade sig. I affären undrade de om jag kontaktat försäkringsbolaget, den tvättade telefonen var ju bara två år gammal.

Efter telefonkontakt, blankettifyllnad och inskick av telefonen, kom 100:- kronor på en bankgiroutbetalning! ”Det har ju kommit en ny modell, så därför är 3 800-kronorsmobilen endast värd 2 000:-” sa mannen på Länsförsäkringar. Sen de dragit av 30% för åldern och 1 200 kronor i självrisk, blev det 100 kronor till mej! Som kostar 40 kronor om man vill ha ut summan kontant. Vi klagade, men fick ge oss!

Ni som läser min blogg vet att det är rätt länge sen jag tvättade. Jag har väntat länge, först på försäkringsbolaget. Det kom sen för få telefoner till Gnesta och sen kom det inga alls, och inga alls. ”Det hade varit storm, så båten från China var försenad”!

På radion i uppläsningen av PO Enquists självbiografi ”Ett annat liv” … ställdes frågan ”minns du ditt första telefonnummer?”

Minns Du ditt första telefonnummer?

Jag minns mitt, jag har inte bytt telefonnummer sen jag föddes! Två av siffrorna har jag haft hela tiden. Först hade pappa bara telefon i cykelverkstaden Nr: 67. Ungefär när jag började skolan fick vi telefon hemma Nr: 567. När telefonisterna sen försvann fick vi ett femsiffrigt nummer 10 567 och det telefonnumret har jag kvar fortfarande. Fick det med mej när jag ”flyttade hemifrån”.

I huset jag bor nu hade de 208 A. Karlssons och Janssons hade B och C, telefonisten ringde en, två eller tre signaler och man kunde tjyvlyssna! … fast det gjorde man såklart inte.

Kanske var det bättre förr, när det var så där enkelt! Nu håller jag på och tar mej igenom bruksanvisningen till min nya Ericsson … trycker på knapparna hit och dit, nyss la jag in en tårta!

Inga kommentarer: