fredag 8 januari 2010

Dramatisk första skoldag 2010

Det man lovar ska man hålla och självklart skulle jag åka buss från Stjärnhov till Frejaskolan tillsammans med eleverna. Skulle alla få plats, sitta fastspända i säkerhetsbältena ordentligt och skulle det vara lugnt på bussen?

Telefonerna ringde halv tre, KS-ordförande Henric Sörblad berättade att det brunnit på Frejaskolan. För en hundradels sekund såg jag bilder från TV, sen hörde jag vad Henric sa. Jag förstod att branden var släckt.

Branden upptäcktes av vårt vaktbolag, inbrottslarmet aktiverades när två fönster gick sönder. Vaktbolaget larmade Brandförsvaret, som var snabbt på plats och kunde begränsa och släcka elden.
Man högg sig in genom ytterväggen. Ett klassrum är helt utbränt (det i hörnet närmast vattentornet) och angränsade klassrum rökskadade. Men ingen människa hade skadats!

Inget klassrum i F-5-enheten kunde användas i dag. Men man hoppas kunna använda en del klassrum redan på måndag, saneringen pågår hela helgen.

Två bussar gick 7.25 från Stjärnhov. Med i Ånhammarsbussen åkte Kerstin Andersson från Kvarnbackaskolan så hon föreslog att jag skulle ta nästa buss. Det fanns gott om plats i vår buss och en del elever använde säkerhetsbältet.

Väl framme vid Frejaskolan mötte Stefan Adelborg vid bussarna. Vi inväntade klasslärarna som sen tog med eleverna till ersättningslokalerna, som ordnats under natten.

Jag var kvar i skolan ett par tre timmar och ger toppbetyg till ALLA vuxna och till ALLA elever som alla hjälptes åt så det fungerade under nu rådande omständigheter.

När något händer hjälps alla åt!
Det var vi många som konstaterade!

För att ni alla ska veta:

* Vi har ett fullgott godkänt skydd på våra skolor … inbrottslarm och brandlarm. Tack vare inbrottslarmet upptäcktes branden tidigt. Brandlarm finns i korridorer och allmänna utrymmen i våra skolor. För att kunna varna om något händer under lektionstid. Men varje klassrum är sitt eget skalskydd och så är det på alla skolor i hela kommunen!
* Vaktbolaget kommer att åka extrarundor till skolorna den närmaste tiden.

Polisens preliminära rapport kom också under eftermiddagen. ”Tekniska preliminära bedömningen är elfel …”

Och dagar fylls …

I går hade min mamma 93-årig födelsedag, i morgon ska vi ha fest. Vi har dukat i dag och jag har fixat hennes hår. Vi äter smörgåstårta, gjord på rätt ställe med rätt garnering … precis som vanligt. Jaa, min mamma är precis som vanligt och dessutom planerar hon allt in i minsta detalj, precis som vanligt!

Sen ses vi väl alla på Elektron? Gnestarevyn har premiär och i år har de ”lovat” vara extra på, på oss politiker. Jag undrar vad det innebär?

Inga kommentarer: