lördag 3 maj 2014

"Smedsta skola hotas av försäljning"



Rubriken är från Södermanlands Nyheter och det känns för trist att allt gammalt försvinner, men samtidigt vet jag att mängden pengar är begränsad och att vi måste prioritera. 

Snart är det val och politiska partier kommer att tala sig varma för vad de vill göra de närmaste fyra åren. Ett Skolmuseum kommer tyvärr inte prio ett hos alla, inte ens i vårt parti! Har jag hört …

Jag vill ha Smedsta Skola kvar, kanske för att den alltid har funnits och tillhör min barndom … ja, det är lite svårt att hålla isär känslor och förnuft! Jag minns fortfarande julfesterna, minns hur spännande det var med ribbstolarna som jag antagligen inte fick klättra upp i, men gjorde! 

Och minns när jag som fyra-åring fick uppleva när ”Gubben och gumman gjorde arbetsbyte” och brödkakorna togs svarta ur ugnen … för inte kunde en gubbe baka bröd!

2014-04-14 kom ett brev från Frustuna Hembygdsförening till Kommunstyrelsen.
Brev har också sänts från föreningen till Kultur- och tekniknämnden, måste vara två olika brev annars borde Kot:s ordförande hunnit läsa brevet.

På kommunstyrelsen den 22 april gav jag Frustuna Hembygdsförenings skrift ”Smedsta skolmuseum” till kommunstyrelsens ordförande.
Hoppas att Johan har läst …


Det har varit en hel del rykten, som visat sig vara osanna. Återkommer när jag vet säkert vem som köpt Smedsta Skola.

Det HÄR finns att läsa på kommunens Hemsida.

Inga kommentarer: