tisdag 17 februari 2015

Council of European Municipalities and Regions



Mandatperiodens första Barn- och utbildningsnämnd, lite speciellt. De forna Allianskamraterna är nu i majoritet, fast själv är jag i opposition;-). Oppositionsrådet var med på vårt trevliga förmöte i vår lilla oppositionsgrupp … Elin, Ewa och jag, Anja hade inte möjlighet i går.

Frågetecknen kvarstår när det gäller förskolan Skogsbäcken, om/när/var nybygge kommer att ske fick vi inget svar på.

Och så nya Riktlinjer för Kulturskolan, utan jämställdhetsanalys … trots att jag påpekade avsaknaden redan förra veckan! Hoppades över i mallen …! Kanske skulle jag ha reserverat mej eller återremitterat ärendet, jag ska kolla upp till nästa gång. Vet inte hur det är med ansvarsfrågan, vem som ska se till … Jag vet i alla fall att jag är ansvarig, som sammankallande i CEMR – gruppen, Den Europeiska Deklarationen För Jämställdhet, att ta fram en Handlingsplan!

Underskriven deklaration ger inte möjlighet att smita undan! Nej, håll i och håll ut för att få en jämställd kommun.

PS. Just nu får jag fb-besked om att Centerpartiet i Skellefteå har fått ja i Kommunfullmäktige på motionen ”Jämställdhetssäkra alla beslut i kommunala organ.” Nu ska de göra jämställdhetsanalyser för att jämställdhetssäkra alla beslut … Jag säger bara: ”Håll i, håll ut!”

Inga kommentarer: