torsdag 9 april 2015

Teknikens underbara värld ....

Mitt modem har antagligen gått sönder, kanske borde jag säga att modemet är grinigt för att vara sanningsenlig. Internetlampan har sen i morse pendlat mellan grön, röd och släckt med ojämna tidsintervall. Hm ... Jag har ringt, ett nytt är på väg. Nu kör jag på telefonen.

Det här är väl inte mycket att berätta, fast tanken slår mej ... Hur långt är ett dygn?

I går sas på IT-mötet i Malmköping att det gäller att anamma den nya tekniken, får man erbjudande om bredband så säg JA direkt, annars kanske du sitter du där "ensam, utan kopparledning och ingen mobiltekning", när alla andra hoppat på bredbandståget. Nu sitter jag här med kopparledning, mobil och plattan och alls inte avstängd från omvärlden.

Av Länsstyrelsen och Regionförbundet fick vi veta "hur vi ska göra"! Vi på landet kan bilda byalag, söka pengar från Landsbygdsprogrammet. Enkelt! MEN sen måste man göra allt på rätt sätt och i rätt ordning. Och vi fick inte glömma att göra upphandling via nationell webbsight. Men först måste vi bilda en ekonomisk förening och gå runt och fråga alla om de vill vara med ... Ja, tyvärr är det långt dit!
Så nu ska jag starta med att gå in på Jordbruksverkets och Länsstyrelsens hemsidor och läsa på. Och titta på några kartor, så man säkert vet vem som bor i stan och på landet.


Inga kommentarer: