Visar inlägg med etikett från 15 till 20 timmar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett från 15 till 20 timmar. Visa alla inlägg

lördag 18 januari 2014

Ingen som vet, ingen som vet!

Från 15 timmar till 20!

Självklart borde majoriteten skrivit ett separat ärende, efter att man gjort en ordentlig genomgång av beslutets konsekvenser. Det är ju så man gör …, man ska inte bara ”ändra en siffra i ett befintligt dokument”!

Då hade vi alla vetat!

Nu gissar alla, eller tolkar på eget sätt vad ökningen från 15 till 20 timmar betyder. Förvaltningschefen, ordförande, föräldrarna, personalen och Södermanlands Nyheter!?

Barn- och utbildningsnämnden beslöt om nya ”Riktlinjer för förskola, pedagogisk omsorg och fritidshem” på 2013 års sista nämnd den 17 december. Man upphävde fjolårets, men har ännu inte lagt de nya riktlinjerna på Hemsidan.

Vi har beslutat att:
·        *  Barn 1-5 år till föräldralediga vårdnadshavare har rätt till förskola eller pedagogisk verksamhet 20 timmar/ vecka
·        *  Barn 1-5 år till arbetssökande vårdnadshavare har rätt till förskola eller pedagogisk verksamhet 20 timmar/ vecka

I stycket nedan är inte ”15 timmar” stuket enligt beslutet den 17 december 2013: Så nedanstående är det som gäller.

Allmän förskola för barn 3-5 åringar

Barn 3-5 år erbjuds avgiftsfri allmän förskola 525 timmar per år från och
med höstterminen det år barnet fyller 3 år.
Verksamheten följer skolans läsårstider, det innebär att barnen är lediga skolans lovdagar.
Barn 3-5 år som går i förskola får den avgiftsfria allmänna förskolan under 15 tim/
vecka i ordinarie verksamhet.

För barn med tillsynsbehov över 15 timmar per vecka reduceras avgiften med 3/8 av taxan för tiden september-maj.
För tiden juni-augusti debiteras full avgift enligt maxtaxan.

 Barn som inte har plats på någon förskola söker om allmän förskola via e-tjänst eller på
       särskild blankett. via Självservice, e-tjänst förskola/fritidshem på www.gnesta.se



söndag 5 januari 2014

Från 15 till 20 timmar.


Det känns som en självklarhet men jag säger det ändå, barn är olika, familjer är olika och det finns olika behov. Det är inte ett försvar, utan mer än förklaring till varför vi i Alliansen även i vår budget hade med att arbetslösa och föräldralediga ska ha möjlighet till en 20 timmar/v i förskolan för sina barn. 
 
Det finns kritik mot förslaget och jag vill säga att jag har varit motståndare till utökning tidigare. MEN jag tror inte längre på snäva regler. Jag vet att alla föräldrar vill sina barns bästa och kommer att göra val som passar just deras barn. Vill tro att det är så!

När maxtaxereformen kom och möjligheten till barnomsorg för arbetslösa och föräldralediga lagreglerades sattes en minimigräns på 15 timmar. I Gnesta valde vi 3 timmar, 5 dagar i veckan. Snart nog kom önskemål från föräldrar om färre dagar och längre sammanhängande tid. Men verksamheten och förvaltningen ansåg att en så´n förändring skulle störa verksamheten.

Sen, ny förvaltningschef som ansåg att valfrihet skulle råda. Så, under min ordförandetid infördes att föräldrar nu kan få välja på 3 timmar, 5 dagar/ vecka eller 5 timmar, 3 dagar i veckan. Man kan få komma till förskolan 8.00 eller 9.00. SÅ ÄR BESLUTET!

Det har emellanåt hörts önskemål om fler timmar för att få familjesituationen att fungera bättre. Så kom det ett medborgarförslag, som gjorde att vårt ställningstagande kom just nu. Föräldrar har nu möjlighet att välja upp till 20 timmar förskola när de är arbetslösa eller föräldralediga.

I går var det en insändare i SN, med rubriken ”Feltänk med fler timmar”. ”Många gånger hinner vi inte att sitta och spela spel med barnen” kan vi läsa i uppförstorad text.
Kanske vi läser olika, för mej handlar beslutet om att 3-4 barn/avdelning är på förskolan högst fem timmar ytterligare i vecka. Det handlar inte insändaren om. Den tar upp en verklighet! Som jag inte känner igen …

”… ofta har vi 16 – 20 barn till både frukost och mellis. På två – ibland tre personal!!” Enligt Skolverkets sammanställda siffror (från 2012, utgavs sept 2013) har vi i Gnesta kommun 5,3 inskrivna barn per årsarbetare i förskolan.
Insändarskribenten vill att vi politiker kommer och ”arbetar”, jag kommer gärna! 

”… då hon inte längre får det stöd hon behöver från kommunen.” Något sådant beslut finns absolut inte.

”Visst kan vi låtsas att det är en bra och utvecklande miljö för våra barn men tänk efter – ser det ut så idag?”

Jag vet inte i dag hur många barn till arbetslösa och föräldralediga vi har i våra förskolor i dag. Vet inte vilken extrakostnad det blir med utökningen av timmar.

Insändarskribenten tar upp något synnerligen allvarligt, en icke fungerande barnomsorg.
MEN det har inget med den nu beslutade reformen, om utökning av timmar till arbetslösa och föräldralediga, att göra.