Visar inlägg med etikett arbetssökande. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett arbetssökande. Visa alla inlägg

lördag 18 januari 2014

Ingen som vet, ingen som vet!

Från 15 timmar till 20!

Självklart borde majoriteten skrivit ett separat ärende, efter att man gjort en ordentlig genomgång av beslutets konsekvenser. Det är ju så man gör …, man ska inte bara ”ändra en siffra i ett befintligt dokument”!

Då hade vi alla vetat!

Nu gissar alla, eller tolkar på eget sätt vad ökningen från 15 till 20 timmar betyder. Förvaltningschefen, ordförande, föräldrarna, personalen och Södermanlands Nyheter!?

Barn- och utbildningsnämnden beslöt om nya ”Riktlinjer för förskola, pedagogisk omsorg och fritidshem” på 2013 års sista nämnd den 17 december. Man upphävde fjolårets, men har ännu inte lagt de nya riktlinjerna på Hemsidan.

Vi har beslutat att:
·        *  Barn 1-5 år till föräldralediga vårdnadshavare har rätt till förskola eller pedagogisk verksamhet 20 timmar/ vecka
·        *  Barn 1-5 år till arbetssökande vårdnadshavare har rätt till förskola eller pedagogisk verksamhet 20 timmar/ vecka

I stycket nedan är inte ”15 timmar” stuket enligt beslutet den 17 december 2013: Så nedanstående är det som gäller.

Allmän förskola för barn 3-5 åringar

Barn 3-5 år erbjuds avgiftsfri allmän förskola 525 timmar per år från och
med höstterminen det år barnet fyller 3 år.
Verksamheten följer skolans läsårstider, det innebär att barnen är lediga skolans lovdagar.
Barn 3-5 år som går i förskola får den avgiftsfria allmänna förskolan under 15 tim/
vecka i ordinarie verksamhet.

För barn med tillsynsbehov över 15 timmar per vecka reduceras avgiften med 3/8 av taxan för tiden september-maj.
För tiden juni-augusti debiteras full avgift enligt maxtaxan.

 Barn som inte har plats på någon förskola söker om allmän förskola via e-tjänst eller på
       särskild blankett. via Självservice, e-tjänst förskola/fritidshem på www.gnesta.se



fredag 10 januari 2014

SVAR angående "Från 15 till 20 timmar"

Fick en kommentar till mitt blogginlägg, Från 15 till 20 timmar: ”Fick idag veta att de som väljer 20 timmar automatiskt går upp på maxtaxa från att ha haft 15 timmar i veckan avgiftsfritt. Hur mycket är maxtaxan i Gnesta idag”

Det lät helt orimligt så jag sände frågan vidare.

Nu har jag fått svar från ordförande i Barn- och utbildningsnämnden: ”Den taxa som gäller nu för föräldralediga/arbetssökande som vill ha 20 timmar är den taxa som idag finns på 15timmar. Inga taxor är förändrade. Det är tiden som har utökats från 15 till 20 timmar.”

tisdag 7 januari 2014

Vem lurar vem?


Replik till Inlägget utifrån i dagens Södermanlands Nyheter:

Majoriteten har skrivit inlägget och lyfter fram sina satsningar, försöker på så vis få läsaren att tro att allt är frid och fröjd. Men så är det inte har vi tidigare sett i SN och jag får samtal … senast nu i helgen.

Redan i går började jag skriva på ett par inlägg ”Vem lurar vem?” och ”Hur svårt är det att räkna barn?”  Den första tar upp höjning av barnpengen, som jag anser vara för låg. Den andra visar på antalet förskolebarn i Gnesta kommun och behov av platser framöver. 

Vem lurar vem?

Majoriteten har en rubrik i Framtidsplanen med särskilda satsningar 2014, där finns bland annat:

Ökad tid för barn till arbetssökande och föräldralediga från 15 till 20 timmar.
- Barnpengen höjd med 1%

I majoritetens inlägg säger man att man höjt barnpeng och elevpeng, men man anger inga siffror. Och jag förstår varför!
Av det skrivna i Farmtidsplanen kan man förledas att tro att det bara är satsningen 15 till 20 som får en höjning med 1%, men så är inte fallet.
Utan i år (2014) har hela förskolan bara fått 1% höjning av barnpengen. Inte som förra året då barnpengen höjdes med 3%. Vilka konsekvenser det får vet jag inte i dagsläget.

Hur svårt är det att räkna barn?

Till 423 kan man i alla fall räkna ;-)
423 blev förra årets delningstal för att få fram barnpengen och samma siffra (423) var antalet barn inom barnomsorgen 2010. Som av en ren tillfällighet!

I årets Framtidsplan kan man i Omvärldsanalysen läsa att
Från 2013 tom 2016 ökar antalet barn med 30 stycken, ca 2 förskoleavdelningar. 

Men när majoriteten sen gör en tabell finns 440 barn år 2013
och 425 barn år 2016!
EN MINSKNING!
Enligt Omvärldsanalysen kommer det att
behövas platser i förskolan till 470 barn.
Ja, frågan är vem som lurar vem?