onsdag 2 mars 2016

Årets Framtidsplan var ofullständig ...

 ... så jag skrev sju yrkanden från Centerpartiet.
Det var ovanligt många ärenden på Barn- och utbildningsnämndens sammanträde i går, dessutom tre som stack ut. Årsredovisningen, Framtidsplanen och Ianspråktagande av nyinvesteringar/ reinvesteringar och omfördelning av reinvesteringsmedel.

Det saknades en del i Framtidsplanen, som jag försökte lägga till med lite olika resultat!

* Kostenheten har flyttats över till vår nämnd och jag ville ha den under ett eget mål ... NEJ!
... anledning "vi ska göra en Kostpolicy."

* Skriv en Kostpolicy, motionerade Centerpartiet om 2014-02-24, enligt handlingarna skulle den göras klar under 2016, men majoriteten gick på mitt förslag, klar till nämnden i maj 2016. ... JA!

* Samarbete med "aktörer i närsamhället" har vi i nämnden pratat och skrivit om i flera år. Det blev också uppsnabbat. vi sätter i gång 2016/ 2017 ... JA!

* En vag skrivning om samarbete mellan Grundskolan/ Högskolan, för att inspirera till högskolestudier. Jag vill att förvaltningen ska arbeta aktivt med frågan ... JA, men NEJ för först måste man ta reda på vad som görs!? Kanske borde majoriteten veta redan  ...?!

* Det konstaterades att det är viktigt med "internationella kontakter, samarbete med lämpliga länder", men först måste majoriteten fråga vad som görs ... så i går fick jag  ... NEJ!

* Medel för Screening AST återinförs i budgeten och att förvaltningen får i uppdrag att tillsammans med Sörmlands övriga kommuner och Landstinget Sörmland se till att en överenskommelse görs, för barnens skull." Majoriteten vill använda pengarna till annat och tycker att någon annan kan göra jobbet. Kanske hänger de på sen ... NEJ!

* Alla kommuner i Sörmland utom Gnesta kommer under 2016 att ha en Familjecentral. På en del orter är det ett samarbete kommun/landstinget och på en del finns även ett representanter för Svenska Kyrkan.
För oss i Centerpartiet är det självklart att även Gnesta ska ha en familjecentral, som stöd och hjälp för barnen och deras föräldrar.

Yrkade på att pengar läggs in i Framtidsplanen och att förvaltningen får i uppdrag att tillsammans med Landstinget se till att en FAMILJECENTRAL öppnas i Gnesta kommun ... NEJ!

Nu telefonmöte, så jag får kommentera vidare en annan dag ...!

Inga kommentarer: