måndag 15 februari 2010

Språkvård eftersöks!

Är just hemkommen från kommunstyrelsen, har nämnd i morgon och trots att jag har kvalitetsredovisningar kvar att läsa sätter jag mej och läser bloggar. Hittar först att Federley ska vara hos Ashberg i kväll, det blir ett intressant avbrott i OS-tittandet.

Vi har årsredovisningen för 2009 på nämnden i morgon. Två tabeller fångar mitt intresse och sätter igång många funderingar på hur vi vuxna har förändrat vårt språk. Minns jag dåligt kanske, men inte hörde vi svordomar och könsord i samma utsträckning i radion och på TV, för tio år sen. Nu kan man nästan dagligen höra ”fult språk”.

Vi har enkäter i skolan där vi frågar eleverna om de hör fult språk och om de själva använder det. I år 1-6 hör över 70% av eleverna fukt språk … och i samma tabell kan jag se en ökning från 28% till 43% som ”använder själva fula ord”. Skolorna kommer under 2010 att fortsätta sitt arbete för ett mer vårdat språk.

Tabellen över eleverna i år 7-9, ser bra ur vid en snabbtitt. Höga procenttal överlag. Och det är bra med höga %-tal när det gäller trivsel i skolan, att ha någon att prata med och att man kan påverka hur man ska jobba.
MEN … Könsord och fult språk används av 78% av eleverna och så många som 94% upplever att det förekommer! Självklart ska skolan jobba hårt med problemet, men vi vuxna har också ett stort ansvar!

Kan inte vi alla lova varandra att VÅRDA VÅRT SPRÅK?

Kanske vi politiker ska ta det som ett vallöfte …
Jag lovar att hädanefter försöka att inte använda fult språk, lovar ni?

Åter till bloggar … ser hos Elkers.se att DN tänker ha valblogg, det kommer mitt husorgan Södermanlands Nyheter också att ha i spridningsområdet. Alla partier är inbjudna att blogga från april – augusti. Bra initiativ och ett bra sätt att ha dialog med våra väljare.

Och då ska vi ALLA använda ett vårdat språk … eller hur?

Inga kommentarer: