fredag 26 februari 2010

Var det roligare förr? - om nöjeslivet i Gnesta

Barrskogen, Folkets hus, Elektron och Vackerby hage … snart finns bara minnen kvar. Anna-Lena Bergström från Sörmlands museum är samtalsledare och inbjuder till samtal. Det kommer att bli en trevlig tillställning, jag var med på den om Gnesta Bryggeri.

I historien om det gamla Bryggeriet var jag inblandad, eftersom min pappa började jobba där när jag var 11 år. Därför gick vi dit ... min nittioåriga mamma och jag. Den gången berättade gamla anställda och barn till anställda både fakta och en hel del roliga episoder om vad som hänt i och runt om bryggeriet. Ock om ölutkörarnas strapatser …

Nu ser jag fram emot tisdagen den 16 mars … höra alla gamla minnen! Var det roligare förr? Bra initiativ!

Barrskogen var en dansbana alldeles här i närheten där jag bor nu, bara några stenar finns kvar och källan där de drack vatten! Vi var uppe och tittade häromåret. Vårt gamla Folkets hus är rivet för många år sen, Där sjöng jag, i sjätte klass tror jag … som jag minns var det för att samla in pengar till en skolresa …

”Högt i skyn skola svalorna sjunga, för det kommer, det kommer en vår!”

Men vi fick ett nytt Folkets hus i början av sextiotalet, Elektron som Harry Martinsson döpte … jag var på invigningsdansen. Packat med folk som roterade mest på stället!

Och så har vi Vackerby hage, som strax är försvunnen. Vår kära festplats som inte används mer än tre, fyra gånger per år. Nu finns ett förslag till byggnation i/på festplatsen, som ställs ut i dagarna. Kanske man kunde få en skylt och en tavla, från Sörmlands museum, med bilder från forna dagar uppsatt i Vackerby hage?

Egentligen tycker jag inte om att det ska byggas överallt på varenda grön yta och backe inne i tätorterna. Det måste finnas samlingsplatser utomhus där man kan träffas spontant, lekplatser för barnen och grillplatser där alla som bor i husen runt om kan träffas. Eller bara lite lummigt kring en soffa för att sitta ensam eller tillsammans med någon och reflektera. Föreslås en studieresa till Enköping!

Ingen mår bra av att sitta ensam och absolut inte sitta ensam inomhus. Där gjorde de gamla festplatserna stor nytta. Alla kom och alla var välkomna! Fler mötesplatser måste ordnas … fast jag föredrar många mindre träffpunkter, än någon enstaka stor park!

Inga kommentarer: