söndag 16 februari 2014

1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 ... det är siffrorna som finns!



Tänk att det ska vara så svårt att kombinera tio siffror rätt. Det kan visst bli fel som man får rätta till, men inte hur länge och mycket många som helst.

Så, efter att jag hela förra året påpekat ett sifferfel, som då inte rättades, antog jag att årsredovisningen skulle vara rätt. Nu, efter att har börjat läsa, är jag både häpen och förskräckt. Och inte så lite misstänksam, vad försöker majoritetspolitikerna dölja.

Antalet barn i kommunens förskolor blev 443 mot budgeterade 439 vilket medförde ökade kostnader jämfört med budget. (-0,7 mkr)”… finns i texten.

Tidigare i samma ärende kan jag läsa att utfallet 2013 är 436 barn! Det kan  inte ha varit både 443 och 436 förskolebarn i vår kommunala verksamhet förra året. Och om det nu var 436, då blir det ju +. 
Man måste bestämma sig någon gång och sen använda den siffran!

Tycker ni att det är rörigt ... kanske en petitess? Men varför skrivs inte samma siffra?
Jag fortsätter att läsa årsredovisningen, får vi se vad jag hittar mer!

Inga kommentarer: