lördag 21 mars 2009

Jospressen ...

I morse åt jag hotellfrukost … gott! Att välja och vraka, prova och ta om. Jag saknade äggröran med bacon och kiwi, melon och de jordgubbar som finns någon enstaka gång … men de avskinnade grapeklyftorna och grapejosen var toppen.

Och den färskpressade apelsinjosen var härlig och många ville ha … men hur får man tag i den?

Jag satt vid ett bord i solen alldeles i närheten av josbordet. Två hinkar, en med apelsiner och en med urtryckta apelsinhalvor. Skärbräda och kniv. Den elektriska jospressen med pip, Pipen, trots att den var liten, visade sig vara det som ställde till mest problem.

Jag är säker på att alla ni som mött en sådan jospress ler nu … kanske är det fult av mej, men kul var det …

Jag visste att man skulle putta till pipen neråt för att josen skulle rinna ut … men många letade … var skulle man trycka? En var och hämtade en av tjejerna som fyllde på faten. En lyfte på överdelen för att försöka hitta hemligheten … var tar den pressade, josen vägen? Men de flesta bara letade, pressade en till och letade …

Några kom på hur man gjorde så småningom, jag visade fem ... men de flesta klarade sig från bryderi, eftersom föregående inte vickat upp pipen igen.

Tänk att en jospress kan förgylla en morgon för så många! Jaa, det var många leenden ……

Inga kommentarer: