onsdag 18 mars 2009

Vad får oss att köpa en tidning ...

Vi ser en löpsedel, en tidnings framsida … läser artikeln och hittar inte det som fanns på löpsedeln. Jaa, vi förstår att det är ett säljtrix! Fast känner oss rätt lurade. Kanske särskilt av veckotidningarna!

Vad får oss att köpa tidningar, vad får oss att läsa en artikel och vilka är de bästa orden för att få oss att göra det? … och varför är rubrikerna olika utanpå tidningen och inuti?

”Gnesta ska minska antalet anställda” läser vi på första sidan i Södermanlands Nyheter … och ”Gnesta kommun drar ner på personal” står det på sidan 14. Det finns även en tredje variant … nätet: ”Krisen slår mot Gnestas kommunanställda”.

Det var nätrubriken jag såg först … med texten ”Den dåliga ekonomin väntas även drabba kommunerna hårt”.

Hoppas att alla även läser …

… att vi tittar på, ser över … går noga igenom, men kan såklart inte garantera.

… och även läser, om nerdragningen som inte är en följd av finanskrisen, att elevantalet i de högre klasserna i grundskolan sjunker och färre lärare behövs.

Inga kommentarer: