måndag 31 december 2012

Medborgardialog ...

Att ha en medborgardialog för att så småningom komma fram till ett beslut, som ALLA är nöjda med är som att få allt på sin önskelista. Visst kan det gå, men är det möjligt? Jag tror att om man har en bra dialog kommer man ofta fram till något ”mittimellan” som vi alla kan/får vara nöjda med! Men hur ska man nu göra för att få bästa resultatet, för man måste komma fram till beslut!

Vi har ett SKL-projekt där jag är med i styrgruppen och uppdraget är att ta fram principer för dialogerna. Hur ska det gå till och när i beslutsprocessen ska vi ha dialogen … allt beroende på vad de handlar om? Ock …
”Är vi påverkbara?” … Såklart att vi är, men då vill jag att dialogen sker öga mot öga … nutidens dialoger på nätet ställer ofta till det. Man är för kortfattad, det blir missförstånd eller så vill man bara lämna sin åsikt å inte ha något svar! Då blir det ibland inte mycket till dialog! Men det finns olika metoder och jag hoppas …
Centerpartiet har använt en ”öppen” dialog när vi tog fram förslaget till nytt Idéprogram. Vem som helst har kunnat gå in på wiki, läst och skrivit egna texter. Som sen har sammanställts till ett förslag. Jag har varit in ett par gånger och läst, alldeles i början, men inte skrivit någon egen text. Hittar nu Kerstin Lundgrens bloggtext, ja precis så är det för mej också ……  har själv funderat mycket på processen från nu, förslaget kom per post i mellandagarna, till stämman i slutet av mars. Kerstin har läst förslaget, jag ska … så jag återkommer.

Inga kommentarer: