lördag 15 december 2012

Snart är det Jul ...!

Tidig morgon och försök att komma ifatt i tidningsläsningen. ATL, LAND, Södermanlands Nyheter och Dagens Samhälle … alla tidningarna har artiklar som måste läsas!

”Landsbygdsstödet rejält bantat i nytt EU- förslag” … nu kommer säkert en diskussion i gång om vem som ska få pengar eller inte och till vad ska vi i Sverige använda de EU-medel som går till jordbruket. Öppna landskap eller inte … allemansrätt eller inte eller kanske vi ska plantera skog på alltihop?
”Fritidsgårdens framtid ska avgöras” … fast inte förrän nästa år. Kvar i Televerkets hus eller tillbaka upp till skolan, det är frågan. Själv är jag lite kluven … eftersom jag var med och ”hittade” den nuvarande lokalen … den gången var det toppen, dels med en lokal mitt i centrum dels med tjocka väggar så ungdomarna kunde spela HÖGT! Det var 1999, tiden har gått och verksamheten är inte i dag vad den var från början. En nystart behövs, kanske behövs en ny lokalitet?
”Sörmlands sjukvårs i topp” och ”Sörmland raket på vårdlista” … ”presterar bättre vård trots fortsatt låga kostnader” … jag var där i går, på en av Sörmlands vårdinrättningar, på akuttid. -17 var nöjd med besöket, trots en ny läkare … en mycket omtänksam man med ett stort hjärta! Vi har det bra i Sörmland.
Så går jag in i Julen i sista tidningen, för redan innan man öppnar LAND känns Julen … ”Nu laddar vi för jul”!
Och … den nya fruktkakan ”Pias fruktkaka” är good! Precis lagom söt! Julkorten postade … juldukar och bonader snart strukna och handlingar till nästa vecka nästan färdiglästa. Kommunfullmäktige och Skolinspektionen, med pressträff …
… … ! Lucia, pepparkaksgubbar och Kalle Anka i pressen … men i går knöt det sig i magen, ännu en skolskjutning …….! Jag tänder ett ljus …

Inga kommentarer: