onsdag 14 november 2012

Att vara delaktig, hur då ...?

I måndags hade vi politikerdag i Barn- och utbildningsnämnden, heldag med två punkter på dagordningen. Själv hade jag fått med mej frågor, som jag redan på morgonen delgav ordförande och förvaltningschef ... som diskuteras bland föräldrarna.

”Mål och Mått/Indikationer” var förmiddagens rubrik. Kan för den oinvigde låta lite kryptiskt, men vi diskuterade nämndens mål och hjälptes åt att formulera undertexterna i Skolplanen. Ja, i Gnesta har vi både Skolplan och Kvalitetsredovisningarna kvar, fast vi inte måste … både vi i nämnden och verksamheten är nöjda så.
Efter lunch var rubriken ”Hur blir nämnden ytterligare delaktig?” … det var en rapport som föranledde rubriken, men rubriksättarna och jag läste inte in samma sak i rubriken. Rapporten gicks igenom … och om vi tänkt efter före innan vi svarade på enkäten, hade rapporten inte blivit så negativ. Jaha …!
Men hur kunde man tro att vi kände oss delaktiga när vi presenteras färdiga dokument, som sen den nuvarande majoriteten röstade igenom! Just så var det, just då! Därför blev det som det blev!
Ordet DELAKTIG är ett svårt ord. För mej som centerpartist betyder det att man delger andra partier eller personer och att vi tillsammans kommer överens om hur vi ska göra. Vi är alla delaktiga i processen på lika villkor. Kanske är det vårt dilemma, att vi förhandlar för mycket!? Maud fick ju ofta höra det … att hon blev för mycket Allians.
Fast … när jag nu summerar, kan jag inte komma på att vi sa något om ”… ytterligare delaktig” … något nytt, jag hoppas i alla fall på en förändring. För den gången, när vi fyllde i enkäten, var det inte bra.
Så var det här med mina frågor … ja vi i oppositionen undrar över en massa saker, eller rättare sagt kommuninvånare och allianskollegor frågar. Jag lovar då att ta reda på …! Nu handlade frågorna om Luciafirande, skolfoton och en uppkommen situation. Även om vi inte blev överens, är det bra att diskutera. Det var en bra diskussion, men det skojades om att jag skulle få en egen rubrik på nämnden: Ingalills frågor!
Men jag tar det absolut inte som en elakhet … för jag vet … att det alltid är någon mer som undrar och blir glad åt att någon annan frågar!

Inga kommentarer: