fredag 25 december 2009

Nu kliar det!

Så var jag nu där igen, gissningstävlingen har startat. Varför har jag ett rött kliande ansikte. Beror det på något jag ätit, smort in i ansiktet eller något som finns i luften.

Lite otur har jag … eftersom det bland julmaten finns flera rätter som jag vanligtvis inte äter. Jag har köpt ny ansiktskrämen och jag har fått julblommor.

Men jag kände klådan redan på julaftonsmorgonen, så prinskorven, som jag åt av dan före dan, är misstänkt! Just nu läser jag ”Den hemlige kocken”, slår i registret på korv och hittar …

1903 kom ”Handbok i varukännedom för alla” av Anders Roswall. Boken gjorde succé och trycktes i många upplagor. Han konstaterar i boken att fabrikanterna tillverkar icke blott vad vi behöfva, utan dessvärre också mycket som vi inte behöva. Roswall säger att ”Korf bör misstänkas”. ”Trots vetrinärernas ständiga räfst med de samvetslösa korvfabrikanterna är man likafullt utsatt för de mest vidriga förfalskningar”. Det finns mycket matnyttigt i den boken.

Så var det den nya ansiktskrämen med Collagen i. Söker på nätet och hittar: ” Kollagen från växtriket gör krämen utmärkt för att förbättra hudens smidighet”, så den krämen kan inte vara boven, eller …
”En näringsrik, fyllig kräm som gör huden underbart mjuk och smidig” ……..

Så var det blommorna, har man ändrat stråförkortningsmedlet igen? Fast inte medlet man behandlar julstjärnorna med, den kemikalien tål jag sen några år tillbaka. Medlet som användes tidigare, fick jag klåda i ansiktet av. Jag kunde efter att ha vistats i ett rum 10 minuter, tala om att det fanns en julstjärna i närheten. Den perioden var jag alltid högröd i ansiktet på alla jul- och nyårsfester.

När jag väl konstaterat vad jag inte tålde, bad jag värdinnan att ställa undan eventuella julstjärnor ett par dagar innan festen. Det mesta giftet försvann då ifrån luften. En ställde sina julstjärnor bakom en soffa!!!

Ett år var jag hemifrån tre gånger på hela december. Alla affärer dekorerade med julstjärnor och när jag upptäckte att t.o.m. apoteket hade en julstjärna jämte kassaapparaten vägrade jag åka hemifrån. Jag försökte få affärsinnehavarna att ta bort blommorna, men de var helt oförstående. Jag var inte ensam om att inte tåla, Ingegerd klagade över att hon hade varit förkyld hela december, ja ända sen julstjärnorna kom in i huset visade det sej. Hon blev frisk, när hon slängt ut blommorna.

Nu är det inte julstjärnorna, med i alla julkrukor finns ju små växter, kanske är de preparerade med något nytt förkrympningsämne.

Hittar säkert boven snart … sänder en ”God fortsättning på julen” – hälsning till Er alla!

2 kommentarer:

Helen Törnqvist sa...

Tack för ditt julinlägg som jag som atopiker känner igen mig i. Själv kom vi nyss på varför jag alltid blir eldrödare i ansiktet när jag är hos mor och far. Mammas portergryta innehåller ju svartvinbärssaft.

Idag var perennerna i era rondeller översnöade. Men jag är imponerad över skidåkningsaktiviteten jämte er IP! God fortsättning önskar Helen.

Ingalill sa...

Hej Helene!
God fortsättning önskar jag dej också. Tänk att våra rondeller är centerpartistiska, visst är det ett spännande krypto! Nu går vi ju mot ljusare tider, så snart blommar det igen.
Mina röda kinder har bleknat något, eftersom jag uteslutit alla elakingarna.