måndag 4 mars 2013

"Bättre att bygga ett staket för stupet, än ett sjukhus nedanför"

Har just börjat läsa handlingarna till kommunstyrelsen på måndag. Läser på nätet eftersom vi i Hallebro, sen ett par år, hamnat sist på lantbrevbärarlinjen och det innebär att vi får post bortåt 16.00.

Ärende 6… ”Social investeringsfond”, gör mej extra glad! Inget har jag hört om att den var på gång … men nu kommer jag inte att lämna in min nästan färdigskrivna motion!!! … ”Inför en Social investeringsfond i kommunen, för barnens skull”.

Det är snart tre år sen Ann-Christin Alderbrant, Birgitta W och jag hörde Ingvar Nilsson prata om
Sociala Investeringsfonder. Minns att vi träffade Gnesta kommuns ekonomichef på pendeltåget hem och genast försökte så in idén.

”Bättre att bygga ett staket för stupet, än ett sjukhus nedanför” … är en dramatisk beskrivning av hur viktigt det är att vi hjälper barnen som har svårigheter, redan när de är små … så börjar det motion jag hade på gång!

Och ... från förra året!... 
"Tidiga insatser / sociala investeringar"

Inga kommentarer: