Nu har
man ”förändrat elevgrupper i skolan”, vad det betyder är inget som vi i nämnden
informerats om. Vi vet bara att man förändrat rektorsorganisationen, våra rektorer
har fått ändrade ansvarsområden.
Vi har nu ett förmodat underskott och har på nämnden nästa vecka ett
ärende med ”Förslag till åtgärder för en budget i balans 2014”. Ni kan läsa
hela nämndhandlingen HÄR.
Hur är
då majoritetens förslag som ska få en budget i balans? Man ska se över
skolskjutskostnader och kostnaderna för IT, telefoni och leasingavtal … Och
återkomma den 22 september och berätta hur det gick!
Man
återkommer alltså efter valdagen ”och redovisar resultatet”. Nu gör man en
översyn, som man uppenbarligen inte vet vad den kan inbringa, det finns inga
siffror i handlingarna. På presidiet fanns fler förslag till besparingar, som
sen den politiska majoriteten tydligen inte godkände!
Enligt
handlingarna till nämnden nästa vecka:
”Förslag till beslut i barn- och utbildningsnämnden
”Förslag till beslut i barn- och utbildningsnämnden
1.
Godkänner förslag till åtgärder för att få en budget i balans
2.
Förvaltningen återkommer till nämnden i september för att redovisaresultatet av föreslagna åtgärder”
”Förvaltningens
synpunkter
Förvaltningsledningen
i samråd med ekonomienheten och chefsgruppen inomBoU har sett över det ekonomiska läget fram tom april och konstaterat att
prognosen visar att budgeten för 2014 inte kommer att vara i balans.
Verksamheterna har sammantaget använt mer pengar i verksamheten än vad som är möjligt utifrån beslutad barn- och elevpeng.
Åtgärder inför hösten är vidtagna både i förskolan och skolan i form av
anpassning av bemanningen och förändrade elevgrupper i skolan. Åtgärderna
kommer dock inte att kunna balansera vårens ökade kostnader fullt ut. Det
innebär att ytterligare åtgärder måste vidtas för att kostnaderna över året inte ska överstiga den tilldelade barn- och elevpengen.
För
att komma tillrätta med de ökade kostnaderna har förvaltningen identifierat
ett
antal aktiviteter som ska kartläggas och analyseras och som inte påverkar den direkta
verksamheten i förskolan och grundskolan.”
”Ekonomiska konsekvenser
Anpassningen
är en förutsättning för att uppfylla kraven på kommunal ekonomi
och
handlar inte om besparingar utan om en anpassning till gällande barn- och
elevpeng.”
”Anpassning
av bemanningen och förändrade elevgrupper i skolan”, är det månne detsamma som
besparingsförslag?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar