lördag 9 juni 2012

Genusfotografen ...!

Oh, va´ glad jag blev när jag hittade honom …
”Hej, jag heter Tomas Gunnarsson och kallar mig själv genusfotograf. Men egentligen tycker jag att det är lite fånigt. För genusfotografer är vi allihopa. Det är svårt att inte fånga genus på bild.
********************
**********************
***********************
Vi har gott om bilder av hur könsrollerna ”ska” spelas. Bilder som begränsar oss. Som begränsar vår fantasi, våra föreställningar om vilka vi kan vara. Men vi kan skapa nya regler. Vi är mer formbara och föränderliga än vi tror. Att visa att det är möjligt ser jag som min främsta uppgift som genusfotograf. Att kittla fantasin.
Det skulle krävas en armé av genusfotografer för att radera alla bilder vi har på näthinnan och i stället fylla dem med bilder som påminner om att manligt och kvinnligt, maskulinitet och femininitet, är fritt fram för vem som helst att uttrycka. Men någonstans måste man börja.”

På 90-talet var jag på jag på ”Kvinnokonvent” i Globen, två underbara dagar som jag nu efter femton år fortfarande minns en hel del detaljer av. Duktiga kvinnliga föreläsare, som höll korta snärtiga föreläsningar varvat med Stand up!
En av föreläsarna var fotografen Yvonne Åsell … hon satte oss på ett speciellt spår, visade bilder och lärde oss se ”fotografens/konstnärens inställning till kvinnor”. Zorn kan vi alla se att han gillar kvinnor, det är ingen tvekan … eller hur?
Gå på konstutställning eller ta närmaste tidning … vad vill man förmedla? Passar bilden till texten? … och hur visas kvinnor och män? Och varför ”underifrånperspektiv”? Ja, hur får män och kvinnor ta plats?



Inga kommentarer: