lördag 14 december 2013

22 timmar på Sundbyholms slott!


60 personer på seminarium ”Sörmland UPPmärksammar barnen”. Inbjudna var politiker och tjänstemän från alla nio kommuner och landstinget. Föreläsare varvades med gruppdiskussioner och det är bra att vi alla är samlade och lyssnar till samma info, samtidigt.

Det är i alla fall en bra utgångspunkt och det finns mycket bra verksamhet där man tar god hand om allas våra barn och ungdomar. MEN vi måste bli bättre på att samordna alla insatser för barnen och så lätt att säga, men så svårt: ”Vi måste se till att barnen och deras föräldrar får hjälp tidigt”!

Familjecentral, måste vi få till under nästa år!
Där vi kan fånga upp svårigheter och ta ett helhetsgrepp för barnens skull. Landstinget vill inget hellre. Är det vi i kommunen som inte kommer till beslut?

Erkänns! det gjorde inte vi i Alliansen heller, förra mandatperioden fast vi försökte! Men vi hittade lokalen i det gamla Apoteket. Vi var dit och tittade, planerade och kände att nu är vi på gång. Så blev det VAL. Och jag antog att NU skulle det snart vara klart, eftersom det nu var samma styre i Landstinget och i kommunen.

Men det känns som vi nu är längre än någonsin från att få en Familjecentral.
Liljedalshemmet är sålt och vi ska inte hyra vare sig det nyrenoverade köket eller något särskilt boende, utan bygga nytt!
Det har tillsatts en grupp som jobbar för att vi i Gnesta ska få en Familjecentral. När jag frågar får jag veta att arbetet fortskrider!?
Jag ska ta reda på på tisdag vilka som nu sitter i gruppen. Hur ofta de har möten och var i processen de är nu?
Sen återkommer jag!
  

Inga kommentarer: