onsdag 25 december 2013

Du vet att du är från Gnesta



Det doftar i alla fall Jul här, julkorv på spisen. Vi åt skinksmörgås till frukost. Men jag vill ha SNÖ, det hör faktiskt julen till! Visst får man klaga på vädret, snart skriver jag till SMHI ;-).

Har tänt några ljus och läser gårdagens tidning, ser nu med sorg i hjärtat att ”Lillen” inte kommer att vinka glatt år mej något mer. Ännu en av de ovanliga gnestaborna har gått ur tiden. Fast det känns som om det var nyss jag tutade och vinkade till honom, utanför banken.
Vi pratades vid när vi möttes, pratade om gamla tider. Hur det såg ut i Gnesta och vad som då fanns att göra. Det var annorlunda då, nu fanns inte mycket att göra … jag hörde att han tyckte att det var tråkigt emellanåt. Fast vi försökte föra ett positivt samtal, pratade om där våra vägar korsats tidigare i livet …

Min barndoms Gnesta var fyllt av annorlunda barn och vuxna, kanske är det därför jag gillar och saknar dom som är annorlunda. De var ju ofta så härligt godhjärtade. NU bubblar dom upp. HejHej, Rimforsa, Långtradarn och Hasse på Majgården som fanns på institution. Men många fanns ju ute i samhället, ja överallt fanns de ”som hade tid att prata med oss barn”. Så det är med barnets ögon jag minns alla snälla och ”argsinta” människor från min barndom.

Finns en facebook-grupp som heter ”Du vet att du är från Gnesta” … gå med. Där är det ”Härliga tider, strålande tider!”

Inga kommentarer: